Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Blogit Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Mimmi Virta ja hänen puolisonsa Tapio Kanto saattavat joutua odottamaan sote-kuljetusta parinkin tunnin ajan – heinäkuun alun jälkeen kyytien välitysjärjestelmässä on riittänyt ruuhkaa

Pari viikkoa sitten Mimmi Virta ja hänen puolisonsa Tapio Kanto olivat ostoksilla Nokian keskustassa. Kun ostokset oli tehty, he jäivät kaupan eteen odottelemaan sote-kuljetusta. Taksia ei kuitenkaan kuulunut, ja pakasteet ehtivät sulaa odotellessa. Lopulta kahden tunnin odottamisen jälkeen he päättivät tulla takaisin kotiin Tottijärvelle linja-autolla. Vastaavia ongelmia heillä on ollut paljon sote-kuljetusten kanssa heinäkuun alun taksilakiuudistuksen jälkeen. Taksin tulemisessa on kestänyt tunteja, tai sitten se on jättänyt kokonaan tulematta. Silloin Virta ja Kanto ovat joutuneet turvautumaan bussikyytiin. –Monta kertaa on soitettu jo edellisenä päivänä, mutta sekään ei ole auttanut, Virta sanoo. Hänelle on myönnetty liikkumisvaikeuksien vuoksi 18 yhdensuuntaista sote-kuljetusta per kuukausi. Niitä saa käyttää asiointi- ja virkistystarkoituksiin, kun taas kela-kyytejä käytetään esimerkiksi lääkärissä käymiseen. Sote-kuljetusten välittämisessä vaikeuksia Tuomi Logistiikan henkilöliikennejohtaja Erkki Harjun mukaan sote-kuljetusten välittämisessä on ollut hankaluuksia sen jälkeen, kun taksilakiuudistus tuli voimaan heinäkuun alussa. Tilanteen parantamiseksi on tehty paljon työtä, mutta edelleen on yksittäistapauksia, joissa taksi myöhästyy tai jättää tulematta. –Aina se on ikävää, kun sellainen sattuu kohdalle. Valitamme kovasti, Harju sanoo. Nokialla sote-kuljetukset on tilattu ja järjestetty Tuomi Logistiikan kuljetustenohjauskeskuksen Kuohkeen kautta jo vuodesta 2009. Tämän vuoden heinäkuuhun asti Tuomi Logistiikalla oli Tampereen seudulla pieni joukko autoja, jotka ajoivat tietyn ajan päivästä vain yrityksen välittämiä ajoja ja hoitivat noin 30 prosenttia sote-kuljetuksista. Jos näistä autoista yksikään ei kuitannut sote-kuljetusta, kyytitilaus ohjautui Tampereen aluetaksin välitykseen. Heinäkuun alun jälkeen Tuomi Logistiikka on välittänyt noin 90 prosenttia Tampereen seudun sote-kuljetuksista. Puheluiden pituudet ovat kasvaneet teknisten ongelmien takia Heinäkuisen muutoksen jälkeen välitysjärjestelmässä on ollut Harjun mukaan melko isoja teknisiä ongelmia. Vaikeuksia on ollut muun muassa auton valinnan kanssa. Keskuksen tavoitteena on tarjota järjestelmän kautta ajoa aina asiakasta lähinnä olevalle sopimusautolle. Jos kyseinen auto ei kuittaa kyytiä, sitä tarjotaan seuraavaksi lähimmälle sopimusautolle. Lähimmän auton periaate ei alussa toiminut, vaan kyytiä saatettiin tarjota kaukana asiakkaasta oleville autoille. Siksi keskuksesta jouduttiin usein hankkimaan kuljetus soittamalla kuskeille. –Ylimääräistä sählinkiä, Harju tiivistää hankaluudet. Sählingin seurauksena puheluiden pituudet ovat kasvaneet. Pisimmillään ne ovat ruuhka-aikoina aamulla seitsemän ja iltapäivällä neljän jälkeen. Ruuhka-aikojen ulkopuolella vastausaika on keskimäärin 4–5 minuuttia. Ennen lakiuudistusta puhelut kestivät keskimäärin alle minuutin. Kun puhelut ovat pitkiä, myös jonotusaika pitenee Pitkien puheluiden vuoksi jonossa olevat asiakkaat ovat joutuneet odottelemaan entistä kauemmin. Virta ja Kanto ovat esimerkiksi joutuneet usein odottamaan jonossa jopa 20 minuuttia, kun he ovat olleet tilaamassa taksia. –Olemme tehneet ja teemme yhä toimenpiteitä jonotuksen lyhentämiseksi, Harju sanoo. Myös asiakkaat voivat helpottaa tilannetta toimimalla puhelimessa ripeästi. Kun puhelimessa keskitytään vain tilauksen tekoon, lyhenevät myös jonot. Lisäksi asiakkaan kannattaa harkita myös muita tapoja tilata kyyti. –Jos pystyy käyttämään sähköpostia tai tekstiviestiä, niin ei tarvitse jonottaa, Harju vinkkaa.