Vuodenvaihteen jälkeen vetiseksi muuttunut sää on näkynyt uimahallien kävijämäärissä. Nokian uimahallipalveluesihenkilö Pirkka Vigren sanoo, että tammikuun uimahalliruuhkat eivät ole uusi ilmiö, mutta kehno sää on saattanut vaikuttaa tilanteeseen.
”Alkuvuosi on perinteisesti aikaa, jolloin ihmiset lähtevät jälleen liikkumaan enemmän ja tämä näkyy tälläkin hetkellä”, Vigren sanoo.
Nokialla eniten uivat aikuiset ja eläkeikäiset. Saunoihin on ollut paikoin tunkua.
”Nyt kun vain osa saunoista on päällä, se ajoittain aiheuttaa ruuhkaa erityisesti iltaisin ja viikonloppuisin”, Vigren sanoo.
Kävijämäärät laskevat lämpötilan mukana
Tampereen kaupungin liikuntapaikkapäällikkö Mikko Heinonen sanoo, että seitsemän päivän vesisade tammikuussa on näkynyt suoraan kaikkien uimahallien kävijämäärissä.
Uimahallien kävijämäärät lähtevät Heinosen mukaan laskuun käytännössä heti, kun lämpötila laskee pakkasen puolelle ja ulkona pääsee taas harrastamaan.
Heinonen kertoo, että tällä hetkellä pienemmissä uimahalleissa käy päivittäin noin 500–700 uimaria ja uintikeskuksella noin 2 000.
Heinonen sanoo, että vuoden vilkkaimmat kuukaudet ovat tyypillisesti loka- ja marraskuu, mutta nyt tammikuussa kävijöitä on ollut tätäkin enemmän. Marraskuun viimeisellä viikolla Tampereen uimahalleissa kävi 18 000 ihmistä. Tammikuun toisella viikolla kävijöitä oli 20 000.
”Toiveena olisi saada pikkaisen pakkasta ja lunta niin saataisiin ulkoliikuntapaikat taas hyvään kuntoon.”
Ylöjärvi lapsiperheiden suosiossa
Ylöjärven uimahallin vastaava liikunnanohjaaja Minna Vigren sanoo, että kävijämäärät lähtivät selkeään nousuun muutama viikko sitten.
”Tarkkoja kävijämääriä tai vertailulukuja koronatilannetta edeltävään aikaan minulla ei ole, mutta ihmisiä riittää paljon”, Vigren kertoo
Vigrenin mukaan Ylöjärven uimahalli on ollut alkuvuoden aikana erityisesti lapsiperheiden suosiossa. Taustalla vaikuttaa todennäköisesti huono sää, mutta taustalla voi olla myös muita tekijöitä kuten sähkön hinnannousu.
Vigren sanoo, että kasvavat kävijämäärät ovat näkyneet myös pesutiloissa sekä saunoissa, joista vain puolet on ollut käytössä säästösyistä.
Ruuhkaisimpina aikoina, eli iltaisin ja viikonloppuisin kasvaneista asiakasmääristä tulee myös palautetta, joka pyritään ottamaan toiminnassa mahdollisimman hyvin huomioon.