Länsi-Tampereen uusien bussi- ja ratikkalinjojen suunnitelma on nyt valmis. Linjastosuunnitelman on tarkoitus sovittaa yhteen Ylöjärven ja läntisen Tampereen bussi- ja ratikkaliikenne. Läntinen linjastokokonaisuus otetaan käyttöön vaiheittain vuosien 2024 ja 2025 aikana.
Suunnitelmasta voi jättää palautetta tammikuun loppuun saakka. Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta päättää suunnitelmasta 15. helmikuuta.
”En usko, että enää tehdään isoja muutoksia”, sanoo joukkoliikennejohtaja Mika Periviita Tampereen seudun joukkoliikenteestä. Joukkoliikenteen suunnittelussa joudutaan ottamaan huomioon monia tarpeita, joten kompromisseja on tehtävä.
Periviita sanoo, että Tampereen sijainti on suunnittelulle etu. Kapea keskusta-alue mahdollistaa, että sen molemmille puolille itään ja länteen voidaan rakentaa tehokasta joukkoliikennettä keskustan ylittävillä heilurilinjoilla.
Nyt valmistuneen suunnitelman muutokset koskevat liikennöintiä Tampereen länsipuolella ja Ylöjärvellä. Itäpuolen joukkoliikennettä ei tässä suunnitelmassa käsitellä. Linjat 9, 12, 13, 19, 28, 29, 38 ja 71 lopettavat liikennöinnin lännessä. Linja 8 jatkaa entisellä reitillään.
Linjalle 7 uusi reititys
Ennen nyt päätöksentekoon etenevää suunnitelmaa on julkaistu jo kaksi luonnosta, joista Nyssen asiakkaat ovat antaneet paljon palautetta. Syyskuussa julkaistusta toisesta luonnoksesta palautteita tuli yli 1 100.
Eniten palautetta luonnosvaiheessa annettiin Kalkun nykyisen päätepysäkin poistamisesta. Moni palautteenantaja koki, että jo nykyisellään pysäkkimatka Nokian puolelta Kalkun päätepysäkille on pitkä ja linjan uusi reititys lisää kävelymatkaa.
Palautteiden vastaisesti päätepysäkkiä ehdotetaan siirrettäväksi Kalkusta Tesomalle. Suunnitelman mukaan Kalkun päätepysäkin ja Nokian Välimaan alueelle tarjotaan joukkoliikennepalvelua linjalla 71 uudella reitillä Kalkuntieltä Tesomalle ja Nokialle.
Suunnitelman mukaan uudistetulla linjan 7 reitityksellä saadaan erittäin hyvä joukkoliikennepalvelu Kalkunvuoreen, merkittävään osaan Kalkusta, Villilään ja Raholaan. Lisäksi linja 7 mahdollistaa Villilästä ja Raholasta yhteyden Tesomalle.
”Suunnittelussa ei saa antaa liikaa ohjata sen, miten asiat ovat olleet ennen, koska kaupunki kasvaa ja muuttuu”, Periviita sanoo.
Mikä?
Läntisen palvelualueen linjasto
Läntinen linjasto 2024 -suunnittelu käynnistettiin keväällä 2022.
Linjastosuunnitelmaa voi kommentoida tammikuun 2023 loppuun asti. Päätös linjastosta tehdään 15. helmikuuta.
Tavoitteena on yhdistää Nyssen läntisen alueen bussi- ja ratikkaliikenne yhtenäiseksi kokonaisuudeksi ja saada palvelu suunnitellun palvelutason mukaiseksi.
Ratikka alkaa kulkea Santalahden ja Pyynikintorin välillä elokuussa 2023. Alkuvuodesta 2025 on tavoitteena liikennöidä Lentävänniemeen.
Läntinen linjasto 2024 -suunnitelma toteutetaan alkavan ratikkaliikenteen rinnalla portaittain.
Lisää bussiyhteyksiä seisakkeelle
Tesoman junaseisake on kasvattanut junaliikenteen merkitystä, ja tavoitteena on tarjota yhä parempia bussiyhteyksiä seisakkeelle. Linjastolla pyritään tavoittamaan myös alueen vapaa-ajan harrastusmahdollisuudet.
Linjan 7 lähtö- ja pääteasema on siirretty Tesomalle, josta se jatkaa Kalkun, Villilän ja Raholan kautta keskustaan ja Linnainmaalle. Linja 71 ajaa Kalkun läpi Nokian ja Tesoman suuntaan. Linjan 14 uusi reitti kulkee Tesoman kautta Myllypuroon. Arkisin liikennöivä linja on suunniteltu Sandvikin työmatkaliikenteeseen.
Uusi linja 15 tarjoaa yhteyden Mediapoliksen kautta keskustaan ja Etelä-Tampereelle. Tesoman läpi kulkee lisäksi yhteyksiä Lielahteen ja Hiedanrannan ratikkapysäkille sekä Pitkäniemen kautta Pirkkalan työpaikka-alueelle. Linja 8 pysyy nykyisellä reitillään. Linjat 13 ja 28 lopettavat liikennöinnin alueella.
Rahola, Villilä ja Kaarila
Linjastouudistuksessa alueiden palvelua tasoitetaan poistamalla päällekkäisiä, saman suuntaisia linjoja alueen pääväylältä. Poikittaiset yhteydet Tesomalle arvioidaan uudelleen. Myös Tesoman valtatien ja junaradan väliin rakentuva uusi Raholanharjun asuinalue huomioidaan linjastossa.
Nokiantien päällekkäiset linjat on korvattu runkolinjalla 7. Linjalla voi matkustaa keskustan suuntaan ja Kalkun kautta Tesomalle.
Ylä-Raholan lähtö- ja pääteasema Korvenkadulla on säilytetty. Sieltä linjan 26 uusi reitti kulkee lähelle Tesomaa. Linja jatkaa Ranta-Kaarilan kautta keskustaan, Finlaysonin kautta Ratinaan ja Turtolaan. Raholaan Korvenkadulle suunnitellaan linjan 26 päätepysäkkiä.
Linjat 15 ja 29 lopettavat liikennöinnin alueella.