Kolarialtis risteys Nokialla sai viimeinkin rahaa – tosin vain suunnitteluun

Liikennevalojen vaihtoehtona on olemassa myös liikenneympyrä.

Rounionkadun ja Öljytien risteykseen on olemassa suunnitelmat liikennevaloja varten. Mahdollista on kuitenkin, että risteys voitaisiin korvata liikenneympyrällä.

14.12.2022 15:34

Paljon on vettä virrannut Nokianvirrassa sen jälkeen, kun Öljytien ja Rounionkadun risteyksen suunnitelmat valmistuivat. Kyseinen risteys Kankaantakana on osoittautunut paitsi hankalaksi myös kolarialttiiksi.

Nokian Uutiset kertoi kolme vuotta sitten, että kyseisen risteyksen suunnitelmat ovat olleet valmiina jo kymmenen vuotta. Paikalle on suunniteltu nelivaiheisia liikennevaloja, jossa vasemmalle kääntyvät ajavat eri aikaan kuin oikealle ja suoraan menevät. Risteyksen kokonaiskustannusarvio oli jo aikanaan 700 000 euroa. Rahaa toteuttamiseen ei ole kuitenkaan ollut.

Nyt hanke on nytkähtänyt edes hivenen eteenpäin, sillä kaupunginvaltuusto päätti maanantaisessa budjettikokouksessaan, että risteyksen suunnittelumääräraha 80 000 euroa siirretään ensi vuodelle vuodelta 2024. Valtuusto hyväksyi kaupunkikehityslautakunnan puheenjohtajan Kimmo Alakosken (kok) esityksen yksimielisesti.

Alakoski sanoo, että vaikka vanhat suunnitelmat ovatkin olemassa, uutta suunnittelua tarvitaan. Liikennevalojen vaihtoehtona on olemassa myös liikenneympyrä.

”Molemmat vaihtoehdot ovat hyviä. Esimerkiksi liikennevalot voidaan helposti vaihtaa vihreäksi nappia painamalla”, hän viittaa risteyksen naapurissa olevaan palolaitokseen ja paloautojen vaatimiin nopeisiin lähtöihin.

Liikenneympyrä, jota vanhat suunnitelmat koskevat, ei mahdu kooltaan nykyisen risteysalueen tilalle.

”Joutuisimme menemään yksityisten maanomistajien puolelle ja se vaatii kaavamuutoksen.” Kaavamuutos vie aikaa vähintään vuoden. Myös valituksille on olemassa riskinsä, jotka vaikuttavat rakentamisen aikatauluun.

Alakoski huomauttaa, ettei risteysalueen muutos edes valolliseksi ole niin yksinkertaista, kun se helposti vaikuttaa.

”Siellä on isompia ja pienempiä putkia ja kaapeleita ja myös yksi voimalinja. Se nostaa myös kustannuksia.”

”Mutta on hyvä, että hanketta saadaan nyt eteenpäin.”

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Luitko jo nämä?

Mainos