Joukkoliikenteen verohelpotus ei laskekaan bussilippujen hintoja – Nysse-pomolta kovaa kritiikkiä hallitukselle: ”Todella isoa säätöä ja ylimääräisiä kustannuksia”

Hallituksen esitys joukkoliikenteen alv:n väliaikaisesta poistamisesta tuottaisi Nysselle paljon työtä. Se ei myöskään alentaisi lippujen hintoja, mutta siirtäisi vuoden alusta kaavailtuja lippuhintojen korotuksia toukokuulle.

Annika ja Lucas Rosengren odottivat bussia Harjuniityssä elokuussa. Henkilöliikenteen lippuhintojen arvolisäveron määräaikainen poisto ei laskisi Nyssen lippuhintoja.

10.10. 5:30

Hallitus ehdottaa arvolisäveron poistoa henkilöliikenteen lipputuotteista tammikuun alusta alkaen. Esityksessä on kyse määräaikaisesta muutoksesta, joka kestää vuoden 2023 huhtikuun loppuun saakka.

Arvolisäveron poisto ei kuitenkaan välttämättä näkyisi edullisempina matkalippuina.

Helsingin seudun joukkoliikenteen johtaja Mari Flink sanoi Ylelle, että verohelpotuksen hyödyt ovat hupenemassa järjestelmämuutosten kustannuksiin.

Arvonlisäveron poisto ei laskisi myöskään Tampereen joukkoliikenteen lippuhintoja. Nyssen joukkoliikennejohtaja Mika Periviita sanoo, että toteutuessaan esitys alv:n poistosta kuitenkin siirtää Nyssen lippuhintoihin vuoden alusta kaavaillut korotukset alkamaan toukokuun alusta.

Periviita sanoo, että toteutuessaan alv:n poisto vaikuttaisi myös korotuksen määrään, jonka on kaavailtu olevan aikaisemmin suunnitellun viiden prosentin sijaan kaksi prosenttia.

Mikä?

Henkilökuljetusten arvolisäveron poisto

Hallitus esittää, että henkilökuljetusten arvonlisäveroa alennetaan niin, että se pudotettaisiin väliaikaisesti nollaan nykyisestä kymmenestä prosentista. Muutos olisi voimassa tammi–huhtikuussa 2023.

Muutos koskisi esimerkiksi linja-auto-, raitiovaunu-, metro-, taksi- ja junamatkoja sekä kotimaan lentoja.

Muutos vähentää valtion verotuottoa arviolta 60 miljoonaa euroa vuonna 2023. Toimen tarkoitus on tukea kansalaisten ostovoimaa.

Kiire tulee

Periviita sanoo, että päätöstä alv:n määräaikaisesta poistosta odotetaan malttamattomina. Hän sanoo, että vaikka päätös tulisi lokakuun aikana, aikataulun kanssa tekee tiukkaa, jotta kaikki on kunnossa 1. tammikuuta.

Periviita ei osaa tässä vaiheessa sanoa, kuinka paljon euroja kaikki tarvittavat muutostyöt vievät. Hän sanoo, että ne vaativat sekä ennen että jälkeen usean henkilön työtä, joka on pois muusta kehittämistyöstä. Muutosten tekeminen vie aikaa kuukaudesta kahteen, Periviita sanoo.

Periviita sanoo, että valtion suora tuki olisi tässä tilanteessa parempi vaihtoehto. Hän sanoo, että se olisi mahdollistanut esimerkiksi erilaiset kampanjaluonteiset hinnoittelumuutokset. ”Samalla kaikki olisi pystytty tekemään ilman sitä todella isoa säätöä ja ylimääräisiä kustannuksia, jota tämä alvin poisto meille aiheuttaa.”

Periviita sanoo, että mikäli henkilöliikenteen tukimalli vielä muuttuisi kertaluonteiseksi avustukseksi, ratkaisuja on tätä vartenkin valmiina.

Oikeudenmukainen malli

Vaikka tukea toivotaan kertaluontoisena, näkee linja-autoliiton toimitusjohtaja Mika Mäkilä alv:n määräaikaisen poiston oikeudenmukaisena mallina, joka kohdistuu kaikkeen liikkumiseen. ”Tämä tulee ihan kaikille, eikä se ole tiettyjen kriteereiden varassa kuten esimerkiksi koronatuet tai kunnille myönnetyt joukkoliikennetuet ovat olleet.”

Vaikka Mäkilä näkee esitetyn tuen oikeudenmukaisena, täysin ongelmaton se ei hänen mukaansa olisi.

Hän sanoo, että vaikka arvolisäveron lasku olisi sama kaikille, sen vaikuttavuus voi olla kaupungista riippuen hyvinkin erilainen, vaikka poliittinen viesti on ollut selkeä: joukkoliikenteen kuluttajahintojen alentaminen haastavassa taloustilanteessa.

Mäkilä sanoo, että joukkoliikenteen järjestäjäkaupungit ja liikenteenjärjestäjät tekevät hinnoittelun suhteen omat ratkaisunsa. ”Mitään hintasääntelyä ei ole tulossa. Hintapuoli on poliittisen viestin varassa, ja sen mukaan kukin tekee omat ratkaisunsa.”

Mäkilän arvion mukaan esitystä valmistelleille on saattanut tulla yllätyksenä, kuinka paljon resursseja ja erilaisia järjestelmämuutoksia alv:n poisto tuo, ja kuinka paljon tämä vie euroja.

Luitko jo nämä?

Mainos