Kauppakaveripalvelu tarjoaa nyt ilmaista apua kaupassa käyntiin Prismassa – Ensimmäisellä asiakkaalla oli heti ”kovan luokan tehtäviä”

Uudella palvelulla on suuri tarve. Kauppakaverin apuun voi turvautua tiistaina kello 9.30–11 ja torstaina kello 13–15. Kaverin kanssa voi suunnata vaikka alushousuostoksille. ”On tämä hieno palvelu, varsinkin jos ei pysty seisomaan kauaa tai ei muuten jaksa olla.”

Hempankaaren vapaaehtoinen Joona Pitkäniemi auttoi kauppakaverina Raili Jokelaa, joka oli tiistaina palvelun ensimmäinen käyttäjä.

14.9. 10:15 | Päivitetty 14.9. 11:36

Nokian Prismassa alkoi tiistaina uusi kauppakaveripalvelu, joka on tarkoitettu pääasiassa ikääntyneille, mutta myös muille kauppa-asioinnissa apua tarvitseville.

Palvelu sopii heille, joilla tarvitsevat apua esimerkiksi tuotteiden punnituksessa, niiden kurkottelemisessa ylähyllyiltä tai vaikka tuoteselostusten lukemisessa.

Kauppakaverit ovat paikalla tiistaisin kello 9.30–11 ja torstaisin kello 13–15. Kauppakaverit tunnistaa violetin värisistä liiveistä. He päivystävät Prisman aulassa lähellä infotiskiä. Kauppakaveripalvelusta ei pyydetä maksua.

Joona Pitkäniemi on aiemmin ollut työssäoppimassa kaupassa. Tässä hän punnitsee kirsikkatomaatteja.

Kuin kaverin kanssa

Todistettavasti ensimmäinen kauppakaverin apuun luottanut oli tiistaina Vihnuskadulta kauppaan tullut Raili Jokela. Hän oli tullut ostoksille kymppilinjalla.

Raili Jokela oli ilmeisen tyytyväinen saamaansa apuun. Kauppakaveriksi valikoitui violettiliivinen Joona Pitkäniemi, joka on yksi palvelun vapaaehtoisista kauppakavereista.

Parivaljakon kauppa-asiointi sujuu kuin vanhoilla kaveruksilla. Jokela opastaa ja neuvoo, Pitkäniemi tekee kaiken pyydetyn.

”On tämä hieno palvelu, varsinkin jos ei pysty seisomaan kauaa tai ei muuten jaksa olla”, Raili Jokela sanoo.

Ensimmäinen Joona Pitkäniemen tehtävä on haasteellisuudessa niin sanottu kovan luokan homma. Raili Jokela astelee rollaattorinsa kanssa edellä, ja johdattaa kauppakaverin naisten alusvaateosastolle. Sieltä pitäisi valita oikean väriset, kokoiset ja malliset alushousut. Pitkäniemi ei hämmenny, ja Raili Jokela opastaa.

”Niitä on siellä taaempana”, hän sanoo ja istahtaa rollaattorin istuintasolle.

Seuraavaksi kaksikko suuntaa vihannesosastolle, jossa Pitkäniemi pussittaa puoli pussia kirsikkatomaatteja.

”Nyt riittää, otat hinnan sitten”, Jokela sanoo, kun vihreän pussin pohja on jo peittynyt.

Raili Jokela voi huilata ja rupatella sillä aikaa, kun kauppakaveri valitsee vihanneksia.

”Pitää yllä toimintakykyä”

Vastaavaa vapaaehtoisuuteen perustuvaa kauppakaveripalvelua ei Nokialla tiettävästi ole aiemmin ollut.

Kaupungin vapaaehtoistyön koordinaattori Emma Kailio kertoo, että kauppakaveripalvelua on ollut suunnittelemassa ja mahdollistamassa iso joukko ihmisiä. Mukana ovat olleet Nokian kaupungin ikäihmisten palveluiden, Hempankaaren ja Prisman lisäksi Nokian vanhusneuvosto, eläkeläisjärjestöt, SPR, Pirkanmaan muistiyhdistys, Nokian seurakunta ja kymppilinja. Alkuperäinen idea on kotoisin Valkeakoskelta.

Emma Kailio toivoo, että kauppakaveripalvelu rohkaisisi ostoksille myös sellaisen, joka ei muutoin enää jaksaisi kauppareissua.

”Se pitää kuitenkin yllä toimintakykyä ja on sosiaalinen tapahtuma.”

Nokian Prismassa alkoi maksuton kauppakaveritoiminta, jossa vapaaehtoiset auttavat kauppa-asioilla. Vapaaehtoiset kauppakaverit Petri Korri, Nikke Koivikko, Pasi Lehikoinen ja Joona Pitkäniemi Hempankaaresta sekä vapaaehtoinen Jarmo Lehtonen.

Tällä hetkellä kauppakavereina on yhteensä 11 vapaaehtoista. Yksi heistä on Jarmo Lehtonen, joka kuuli vapaaehtoisten etsinnästä muistiyhdistyksestä.

”Lähden mukaan uteliaan kiinnostuneena, sillä kaikki uudet projektit kiinnostavat”, Lehtonen perustelee. Hänellä on jo entuudestaan kokemusta vapaaehtoistehtävistä, sillä hän on muistisairaan tukihenkilö.

Hempankaaresta on Joona Pitkäniemen lisäksi muutama muukin vapaaehtoinen. Hempankaarelaiset kauppakaverit ovat pääsääntöisesti tiistaina vuorossa, jolloin ainakin aluksi heillä on mukana ohjaaja.

Koulutuksen he ovat jo tehtävään saaneet, kuten muutkin vapaaehtoiset.

Palvelupäällikkö Anneli Hassinen pysähtyi jututtamaan Raili Jokelaa ja Joona Pitkäniemeä. Jokela oli hyvin tyytyväinen kokemukseensa.

Palvelulle on tilaus

Prisman palvelupäällikkö Anneli Hassinen kertoo, että kauppakaveripalvelulle on tosiaankin tarvetta.

”Olemme pohtineet Prisman avaamisesta saakka vastaavaa palvelua. Olen ylpeä, että tänne on löytynyt näin hienoja vapaaehtoisia”, Hassinen sanoo.

Kauppakaverit voivat auttaa myös ostosten pakkaamisessa ja vaikkapa niiden autoon tai palvelubussiin kantamisessa. Kotiin saakka ostoksia ei kuitenkaan viedä.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Luitko jo nämä?

Mainos