Näin paljon bensa maksaa nyt: Hinnat laskevat hitaasti, vaikka raakaöljyn hinta on jo tammikuun tasolla – tässä on syy

Raakaöljyn hinta on tammikuun tasolla. Lisäksi hallitus alensi jakeluvelvoitetta, joka on nyt alempi kuin tammikuussa. Miksi hinta on yhä tammikuuta korkeampi?

Tankille.fi-palvelun mukaan Nokialla sai perjantaina 95-oktaanista bensiiniä edullisimmillaan 2,099 euron litrahinnalla.

9.9. 13:14

Polttoaineiden hinnat ovat laskussa. Korkeimmillaan polttoaineiden hinta oli kesäkuussa, jolloin Tilastokeskuksen kuluttajahintaindeksin 95-oktaanisen bensiinin keskihinta oli 2,57 euroa, 98:n 2,67 ja dieselin 2,44 euroa.

Elokuun puolivälissä Tampereen seudulla 95-bensiiniä sai alle kahden euron, mutta syyskuussa hinnat ovat olleet kahden euron tuntumassa.

Tankille.fi-sovelluksen mukaan 95-oktaanisen bensiinin hinta oli perjantaina 9. syyskuuta Nokialla edullisimmillaan 2,099 euroa litralta. Polttoaine.net-sivustolle viimeisin hinta oli päivittynyt tiistaina 6. syyskuuta, jolloin kyseistä polttoainetta sai 1,987 euron litrahinnalla.

Tampereella Tankille Tampere -verkkosivujen mukaan edullisin 95-bensiini oli torstaina 8. syyskuuta 2,14 euroa ja polttoaine.net -sivustolle rekisteröity hinta oli 2,154 euroa litralta. Tankille-sivuston hinnat ovat kuluttajien keräämiä.

Hintojen taustalla on raakaöljyn hinnan lasku, ja raakaöljyn hinta on painunut alle 90 dollariin tynnyriltä. Toisaalta raakaöljyn hinta oli suurin piirtein samalla tasolla myös tammikuussa, mutta 95-oktaanisen bensiinin keskihinta oli Tilastokeskuksen mukaan 1,82 euroa litralta.

Autotuojat ja -teollisuus ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio sanoo, että 90 dollaria on edelleen korkea verrattuna pidemmälle aikavälille. Lisäksi polttoaineen hintaan vaikuttavat monet muutkin tekijät, kuten kuljetuskustannusten nousu.

”Usein jää huomaamatta, että polttoaineen jalostajat ovat suuria kaasunkäyttäjiä, ja kaasun hinta on edelleen poikkeuksellisen korkea. Bensiinin ja dieselin valmistus on energiaintensiivistä, ja se vaikuttaa hintaan.”

Huomattava on myös, että valtio on tehnyt bensiininhintaa alentavia toimia. Hallitus ilmoitti toukokuussa, että jakeluvelvoitetta alennetaan 7,5 prosenttiyksiköllä. Velvoite on nyt 12 prosenttia, kun se tammikuussa oli 19,5 prosenttia. Tämän verran siis jakeluun tuotettavista polttoaineista on oltava uusiutuvia polttoaineita.

”Tämän arvioitiin vastaavan 12 sentin vaikutusta litraan pumpulla, ja varmaan se onkin toteutunut”, Kallio sanoo.

Näyttää kuitenkin siltä, ettei raakaöljyn hinnan lasku ole ainakaan vielä näkynyt tankkaajan lompakossa samaa tahtia kuin hinta laskee.

Nesteen Suomen asemaverkostosta vastaava johtaja Katri Taskinen kertoo sähköpostivastauksessaan, että raakaöljyn hintojen muutokset näkyvät viiveellä asemien pumppuhinnoissa. Hintoihin vaikuttavat muun muassa öljytuotteiden maailmanmarkkinat, valuuttakurssit, paikallinen kilpailu ja verotus.

”Verojen osuus polttoaineiden hinnoista Suomessa on jopa 60 prosenttia. Näiden monien tekijöiden kehitys yhdessä tämänhetkiseen maailmantilanteeseen vaikuttavat polttoaineen pumppuhintaan, mistä syystä tulevaa hintakehitystä on vaikea lähteä ennustamaan.”

Jakeluvelvoitteen lasku on väliaikainen

Jakeluvelvoitteen lasku on väliaikainen. Kallio sanoo, että jakeluvelvoite on nousemassa ensi vuoden alussa 13,5 prosenttiin.

”Vuoteen 2024 jakeluvelvoite on nykypäätöksin nousemassa 24 prosenttiin. Uusimman hallituksen esitysluonnoksen mukaan velvoite ollaan nostamassa 28 prosenttiin vuoteen 2024 mennessä.”

Polttoaineiden hinnasta iso osa on myös veroa. Autoalan tiedotuskeskuksen mukaan kesäkuussa 2022 bensiinin hinnasta veroa on yli 50 prosenttia ja dieselin noin 60 prosenttia.

Kallio sanoo, että valtion näkökulmasta veron alentaminen on ”valinta ruton ja koleran väliltä”.

”On arvioitu, että yhden sentin alennus bensiinin ja dieselveroon vähentää verotuloja 50 miljoonaa euroa vuodessa. Sentillä ei tee mitään, joten vastaava 12 sentin alennuksen hinnan hakeminen olisi maksanut 600 miljoonaa euroa. Käytettävissä olevista keinoista jakeluvelvoitteen alentaminen on paras.”

Luitko jo nämä?

Mainos