Koululaiset jäivät pysäkille Nokialla: ”Ei liity kuljettaja­pulaan” – Nysselle tullut jo 50 korvaus­hakemusta peruuntuneista vuoroista

Vajaat 50 matkustajaa on hakenut korvausta perutuista vuoroista Tampereen seudun joukkoliikenteeltä Nysseltä.

Pirkanmaan Tilausliikenteen toimitusjohtaja Lauri Helke kertoo, että yhtiön ajamien Nysse-linjojen liikenne normalisoitui maanantaina. Valokuva on otettu vuonna 2017.

5.9. 17:21

Nokian Siurossa jäi pysäkille maanantainaamuna kymmenkunta bussia odottanutta koululaista, mikä johtui liikennöitsijän mukaan inhimillisestä virheestä.

”On tapahtunut työvuorolistan luvussa virhe, ja ei ole tullut töihin kuljettaja, jonka luultiin tulevan”, kertoo toimitusjohtaja Lauri Helke Pirkanmaan tilausliikenteestä. ”Tämä on ollut inhimillinen virhe, eikä tämä liity enää kuljettajapulaan.”

Lue lisää: Siuron bussivuorot peruttiin lauantaina kokonaan – poikkeustilanne jatkumassa elokuun loppuun saakka

Helke sanoo, että kuljettajatilanne normalisoitui maanantaina. ”Tilanne on se, että meillä on tullut kuljettajia kesälomalta enemmän kuin puute on.”

Nyssen poikkeusinfossa ei näy maanantaille peruttuja vuoroja. Sunnuntaina ilmoitettiin perutuksi yksi vuoro.

Helke ei silti hurraa. ”Ei tämä helppoa ole tästäkään eteenpäin, mutta nyt voi sanoa, että esimerkiksi lähipäivinäkään ei ole näköpiirissä mitään peruutuksia, kun viimeiset neljä viikkoa on puuttunut 20 kuljettajaa päivässä.”

Aikaraja korvauksissa

Tampereen joukkoliikennejohtaja Mika Periviita kertoo, että tilanne näyttää normalisoituneen Nysse-linjoilla kuukauden vaikean tilanteen jälkeen. Siuron aamuinen tilanne ei ollut tullut hänen tietoonsa.

Tampereen joukkoliikennejohtaja Mika Periviita kertoo, että vajaat 50 matkustajaa on hakenut korvausta bussiperuutusten vuoksi. Kuva on otettu kesäkuussa 2021.

Nyssen asiakkaat ovat hakeneet korvauksia peruuntuneiden vuorojen aiheuttaminen kulujen vuoksi. ”Olemme saaneet vajaat 50 hakemusta”, Periviita kertoo.

Esimerkiksi taksimatkasta aiheutuneiden kulujen korvausta voidaan hänen mukaansa harkita tapauskohtaisesti, jos esimerkiksi vaihtoehtoista yhteyttä ei ole ollut tarjolla 30 minuutin kuluessa siitä, kun alkuperäisen matkan piti alkaa. ”Jos perutusta vuorosta on ilmoitettu etukäteen reittioppaassa niin, että asiakas on voinut valita vaihtoehtoisen yhteyden, korvausta ei saa.”

Korvausta voi hakea nysse.fi-nettiosoitteessa palautelomakkeella. Sivustolla kerrotaan, että palautekäsittely on ruuhkautunut ja siksi vastauksen saamisessa voi kestää tavallista pidempään. Korvaus maksetaan Nyssen lahjakortilla, eikä tilanteesta aiheutuvia välillisiä kuluja korvata.

Liikennöitsijä saa maksettavakseen peruuntuneista vuoroista palvelurikemaksun. Periviita sanoo, että arviota summasta ei ole vielä.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Luitko jo nämä?

Mainos