Tampereen seudun joukkoliikenteen Nyssen reittiopas oli keskiviikkona aamupäivällä poissa käytöstä teknisten ongelmien vuoksi. Palvelun matka- ja aikatauluhaku eivät toimineet.
Nysse julkaisi reittioppaassa puoli yhden aikaan päivällä tiedotteen, jossa se kertoi tilanteen olevan ohi ja johtuneen palvelunestohyökkäyksestä. Palvelunestohyökkäyksellä tarkoitetaan tietoverkkohyökkäystä, jolla estetään palvelun normaali käyttö.
Nyssen viestintäsuunnittelija Pekka Ohtokankaan mukaan vika reittioppaassa havaittiin aamulla. Nyssen joukkoliikennejohtaja Mika Periviita kertoi keskiviikkona kello kolmen aikaan, että suurimmat ongelmat reittioppaan kanssa on saatu korjattu. Periviita ei osannut vielä sanoa, millaisia jatkovaikutuksia tapahtuneella tulee olemaan.
Vuoroissa peruuntumisia
Nysse ilmoitti keskiviikkona, että yhdeksällätoista bussilinjalla saattaa olla vuorojen peruutuksia. Nysse kertoo peruutusten syyksi linjoilla toimivan liikennöitsijän henkilöstövajeen.
Peruutuksia saattaa tulla linjoilla 9, 12, 13, 14, 17, 19, 26, 39, 40, 41, 42, 44, 46, 50, 52, 55, 79, 84 ja 85. Nysse kehottaa tarkastamaan oman linjan tilanteen ennen matkaa reittioppaasta.
Ohtokangas kertoo, että ongelmia näillä linjoilla ei ole aikaisemmin tässä laajuudessa ollut. Haasteet linjojen toteutuksessa alkoivat hänen mukaansa tällä viikolla.
”Varmaan talviaikatauluun siirtyminen on yllättänyt liikennöitsijät.”
Periviidan mukaan tähän mennessä joitain yksittäisiä vuoroja on jo jouduttu perumaan.
”Ajettujen vuorojen osalta pyritään sataan prosenttiin, mutta kyllähän esimerkiksi kalustorikkoja on aina, ettei siinä mielessä ole sataa prosenttia. Nyt niitä oli kuitenkin verran enemmän, että päätimme viestiä siitä asiakkaille.”
Periviita toteaa, että tällä viikolla julkisen liikenteen käyttäjämäärät ovat myös lisääntyneen muun muassa koulujen alkamisen myötä.
”Viime viikosta lähtien kesälomien loppuminen on näkynyt. Viikoittain on tullut 5–10 prosentin lisäystä. Tämän päivän jälkeen kuitenkin tulee vielä isompi hyppäys ja puhutaan varmastikin yli kymmenestä prosentista.”
Periviidan mukaan henkilöstövajauksen vaikutuksia pyritään minimoimaan yhdessä liikennöitsijän kanssa.
Henkilöstövaje jatkuu vielä ainakin kuukauden
Tampereen kaupunkiliikenteen suurin liikennöitsijä on Pirkanmaan tilausliikenne oy. Yhtiön toimitusjohtaja Lauri Helkeen mukaan henkilöstövaje johtuu kuljettajien kesälomista ja linja-autohenkilöstöä koskevan työehtosopimuksen muutoksesta.
”Kuljettajapulaa tulee jatkumaan noin neljän viikon ajan, kunnes kuljettajat ovat tulleet kesälomilta.”
Merkittävin syy tämänhetkiselle henkilöstöpulalle on kuitenkin Helkeen mukaan työehtosopimuksessa tapahtunut muutos, jossa kuljettajien enimmäissidonnaisuusaika on tippunut 12 tunnista 11,5 tuntiin.
”Sillä näyttää olevan meidän liikenteessä Tampereella iso vaikutus.”
Kuljettajien ajoja suunnitellaan ohjelmistolla, joka noudattaa sääntöjä tarkalleen, ja ohjelmisto saatiin Helken mukaan käyntiin viime viikolla.
”Paljastui, että tarvitsemme joka talviarkipäivä 134 kuljettajan sijasta 155 kuljettajaa. On valitettavaa, että asia selvisi vasta nyt.”
Kuljettajista pulaa koko toimialalla
Akuuttina ratkaisuna avoimia työvuoroja pyritään täydentämään ylitöillä, mutta peruttuja vuoroja on todennäköisesti luvassa Nyssen linjoilla myös lähitulevaisuudessa ainakin seuraavan neljän viikon ajan.
Sitä, mille linjoille mahdolliset peruuntumiset kohdistuvat, ei Helke osaa sanoa, sillä työvuoroissa ajetaan eri linjoja. Mikään linja ei kuitenkaan hänen mukaansa vaarannu kokonaan.
Kuljettajista on pulaa koko toimialalla, kertoo myös Onnibus.com oy:n ja Satakunnan Liikenne oy:n toimitusjohtajana toimiva Helke.
”Kun koronan aikaan joukkoliikennettä vähennettiin ja kuljettajia jouduttiin lomauttamaan ja irtisanomaan, niin osa kuljettajista on hakeutunut toisiin ammatteihin.”
Päivitys 11.8.22 klo 8.08: Juttuun päivitetty tieto palvelunestohyökkäyksestä ja vian korjauksesta sekä Mika Periviidan ja Lauri Helkeen kommentit.