Veden kosketus kuohuu ja vie mukanaan – näin monimuotoista voi taideopetus olla - Mainos - Nokian Uutiset
MainosPirkan opisto

Veden kosketus kuohuu ja vie mukanaan – näin monimuotoista voi taideopetus olla

Mitä tapahtuu, kun Pirkan opisto yhdistää teatterin, tanssin, musiikin, kuva- ja mediataiteen ja kokoaa yhteen noin 60 taideaineiden opiskelijaa?

”Veden kosketus”-esityksessä kehitetään opiston yhteisöllistä toimintakulttuuria ja etsitään eri taidelajeja yhdistäviä tekijöitä sekä uusia yhteistyön muotoja. Kuvassa näyttelijä Heidi Valkama Näkin roolissa.­


4.12.2020 6:00 | Päivitetty 2.12.2020 12:59

”Veden kosketus” on kunnianosoitus yhdelle elämän peruselementille. Vedelle. Huoneenlämmössä nesteenä esiintyvä vedyn ja hapen muodostama kemiallinen yhdistelmä. H2O. Vatten. Aqua. Water. Vatn. Voda.

”Veden kosketus” pohjautuu Leena Krohnin kirjaan ”Näkki: Kertomus vesirajasta” sekä opistoteatterilaisten omiin teksteihin. Esitys vie katsojan elämykselliselle matkalle veden valtakuntaan ja eräänä juhannusyönä käynnistyviin tapahtumiin. Sitä, miksi Näkki haluaa viedä ihmisiä veden syvyyksiin, ei tiedetä. Mutta tiesithän, että Näkki näyttäytyy vain harvoin, puhtaiden vesien äärellä. Kuinka ollakaan, että juuri vesi valikoitui Pyhäjärven läheisyydessä toimivan Pirkan Opiston yhteisproduktion teemaksi.

Pirkan opiston teatterikoulun opettaja, taiteen ja teatterin tekijä, ohjaaja Jarmo Skön toteaa, että ”Veden kosketus” on ollut samalla antoisa, mutta myös ajatuksia haastava projekti.

– Taideopetuksen lähtökohta onkin se, että vaikka olisikin yksi kiinnostuksen kohde, olisi hyvä ymmärtää laaja-alaisemmin taiteen kirjoa ja sitä, kuinka monipuolisuus onkin rikkaus. On ollut hienoa huomata, kuinka paljon saman katon alla onkaan osaamista ja mahdollisuuksia löytää yhteisiä muotoja taiteelle.

Opistoteatterin Erkki von Bell ja Musiikkiopiston Leo Matila ovat mukana ”Veden kosketus”-produktiossa.­

Oma taidelaji uudesta kulmasta

Yhteinen projekti on antanut harrastajilleen mahdollisuuden nähdä omaa taiteenlajiaan uudesta näkövinkkelistä. Pirkan opisto on Skönille kotipesä, jossa sivistys on isossa roolissa. Opiston opetussisältö mahdollistaa monisukupolvisen työn ja tarjoaa matalalla kynnyksellä uusia harrastuksia.

– Taiteen ja kulttuurin merkitys on suuri, mutta niin itsestään selvä, että siihen ei aina edes kiinnitä huomiota. On elinehto, että Pirkanmaalta löytyy Pirkan opiston kaltainen toimija, joka nostaa taiteen eri ilmentymismuodot niiden ansaitsemille jalustoille.

Pirkan opisto

Yksi Suomen suurimmista kansalaisopistoista.

Toimii Nokialla, Pirkkalassa, Lempäälässä ja Vesilahdessa.

Taiteen perusopetus yksi suosituimmista opiskelualoista.

Kurssitarjontaa laajasti niin aikuisille, lapsille kuin nuorille.

Matalan kynnyksen paikka harrastaa mitä vain ja minkä ikäisenä vain.

Kysy vapaita paikkoja ryhmiin Pirkan Opistosta!

Vesi koskettaa Sköniä syvästi, sillä lapsuutensa vedessä viettänyt, kolme ja puolivuotiaana uimaan oppinut ohjaaja kokee veden turvapaikaksi. Vesi liittyy Tampereella kahden järven risteyskohdassa asuvalle Skönille vahvasti identiteettiin. Aivan kuten jokaiselle suomalaiselle, pirkanmaalaiselle ja nokialalaiselle.

– En ole koskaan pelännyt vettä, mutta luonnollisesti jokainen mieltää veden luonteen eri tavalla. Vettä tulee aina kunnioittaa, tuli se hanasta tai aaltoilisi kesämökin laiturin päässä.

”Veden kosketus”-produktion tuottaja Eveliina Kiukkonen toimii Pirkan opistossa myös tanssinopettajana. Kiukkonen kertoo, että jokaisen taideaineen on ollut helppo valmistaa omia produktioitaan, mutta mielenkiinto muita taideaineita kohtaan on ollut aina läsnä. Ensimmäisen suuren yhteisproduktion valmistaminen on osoittanut, että samassa talossa on paljon osaavia tekijöitä, joten voimien yhdistäminen monimuotoiseksi kokonaisuudeksi tulee enemmän kuin tarpeeseen.

– Oppilaat pääsivät oppimaan toisiltaan ja tekemään kaikkia taiteita. Taideaineilla on suuri merkitys Pirkan opistossa, ja jokaisessa taideaineessa on huikean laadukas opetus.

Esityksessä koetaan puheteatterin lisäksi videoprojisointeja ja kuvataidetta, kuullaan elävää musiikkia ja tempaudutaan tanssin pyörteisiin.­

Eri taidelajien yhteistyötä

Yhteistyötä eri taideaineiden välillä on tehty ennenkin, mutta ei näin laajasti. Pedagogisessa projektissa on ollut mukana noin 60 eri taidealojen opsikelijaa.

Yksi heistä on 13-vuotias Leo Matila, joka opiskelee Pirkan opiston musiikkilinjalla jo seitsemättä vuotta. Kaksi kertaa viikossa soittotunneilla käyvä Matila soittaa marimbaa ja muita lyömäsoittimia. Malleteilla soitettava marimba sopii erittäin hyvin ”Veden kosketukseen”, sillä soittimesta saa aaltomaisia ääniä.

–On ollut todella kiva soittaa näytelmän päälle, jolloin ei voi vain soittaa, vaan pitää olla koko ajan tilanteen tasalla.

Teatteritaiteen opiskelija Erkki von Bell on eläkkeellä oleva opettaja, jota puraisi teatterikärpänen koulun joulujuhlia ohjatessa. Von Bell neuvoi erästä oppilasta, joka tokaisikin opettajalle takaisin, että ”helppohan sinun on puhua, mene itse teatteriin”.

Näin von Bell tekikin ja takana on nyt seitsemän vuotta Pirkan opistossa. Nokian Halkoniemessä savusaunaa lämmittävä ja yli 15 vuotta talviuintia harrastanut von Bell kokee veden todella merkittäväksi osaksi elämäänsä.

– Veden olemusta ja merkitystä ihmisille, elämälle ja maailmankaikkeudelle ei voi aina sanoin kuvailla, mutta onneksi on teatteri.

”Veden kosketuksen” ensi-ilta piti olla perjantaina 11. joulukuuta, mutta uusien rajoitusten tullessa voimaan esitykset perutaan.

– Vaikka ”Veden kosketus” on saanut kokea koronan tuomia vastoinkäymisiä, niin yhteistyö ja monitaiteellisuus taideaineiden kesken varmasti jatkuu, Kiukkonen toteaa.

Veden kosketus

Pedagogisessa produktiossa yhdistyvät kaikki Pirkan opiston taiteen perusopetuksen taidelajit: kuvataide, mediataide, musiikki, tanssi ja teatteri.

”Veden kosketus”-esityksessä kehitetään opiston yhteisöllistä toimintakulttuuria ja etsitään eri taidelajeja yhdistäviä tekijöitä sekä uusia yhteistyön muotoja.

Esityksessä koetaan puheteatterin lisäksi videoprojisointeja ja kuvataidetta, kuullaan elävää musiikkia ja tempaudutaan tanssin pyörteisiin.

Esiintyjinä on Pirkan opiston Opistoteatterin, Tanssikoulun, Musiikkiopiston ja Kuvataidekoulun oppilaita.

Hankkeen tärkeimmät tavoitteet ovat mediataiteen ja monitaiteisen yhteistyön vakiinnuttaminen pysyväksi osaksi Pirkan opiston toimintaa sekä opiston yhteisöllisen toimintakulttuurin vahvistaminen.

Hanketta rahoittaa Opetushallitus.