”Kevyesti hölkäten pysyy paremmin pystyssä kuin kävellen” – Lukijat jakavat parhaat vinkkinsä, miten selvitä liukkailla kaduilla

Nastakengistä on tullut monen luottovaruste liukkautta vastaan. Myös kävelytyylejä on hiottu jäisiin katuihin sopiviksi.

Nokialla on huomioitu liukkaat kelit melko hyvin, kuten hiekoituksesta näkee.

21.1. 7:00

Liukasta on, mutta liikkeelle pitää silti lähteä. Mitkä ovat parhaat keinot pysyä pystyssä?

Maanantaina julkaistussa jutussa Nääsville ry:n fysioterapeutti ja hankesuunnittelija Piia Tulasalo neuvoi liudan keinoja, miten liukkailla voi pysyä valppaana. Niihin kuuluivat muun muassa riittävä matkaan varattu aika, kulkuväylien huolellinen valitseminen, apuvälineet ja hyvät jalkineet.

Pyysimme lukijoita kertomaan, mitkä ovat heidän parhaat konstinsa pystyssä pysymiseen.

1. Kaikkein tärkeintä: nastat

Kyselyyn vastanneet lukijat liputtavat hyvien jalkineiden puolesta. Ne mainittiin melkein jokaisessa vastauksessa. Erityiseen suosioon ovat nousseet nastakengät.

”Hyvät nastalenkkarit, voin käydä juoksemassa kelillä kuin kelillä.”

”Kuomakenkien päälle nastaremmit, joissa terävät, hyvät nastat.”

”Kotimaiset talvikengät, joiden pohja sopii materiaaliltaan ja kuvioinniltaan talvikeleihin ja joiden kannassa on esiinkäännettävät nastat. Samoilla kengillä pärjää lumessa, sisätiloissa ja jäällä, ja nastapohjia ei tarvitse erikseen muistaa ottaa mukaan.”

”Kiinnitettävät liukuesteet kengän pohjiin.”

”Kunnollinen liukueste on pilkkijöiden käyttämä jääraspi. Helppo kiinnitys mihin tahansa jalkineeseen.”

2. Älä säästele apuvälineissä

Nastojen lisäksi kyselyyn vastanneet lukijat hyödyntävät myös muita apuvälineitä.

”Reppu selässä pehmikkeenä ja molemmat kädet vapaana. Pehmeät vaatteet ja hanskat. Kiireettömyys. Piikkikepit.”

”Kävelysauvat piikeillä, vanha porkat, piikkikengät.”

3. Reitin suunnittelu on kaiken a ja o

Silläkin on väliä, millaiset reitit kulkemiseen valitsee.

”Pehmeitä penkkoja pitkin.”

”Julkinen liikenne, jos mahdollista. Taksi tai palvelubussi. Oma auto suoraan parkkihalliin. Omatoiminen hiekoitus. Auton perässä lapio ja kevytsepeliä.”

”Kävelen hitaasti tien reunoilla.”

4. Viisas ei mieti, miltä se näyttää

Kun on liukasta, sillä ei ole väliä, miltä meno näyttää.

”Kävele kuin pingviini, pienin askelin ja hieman etukenossa.”

”Lyhyttä askelta, että jalkaa voi liikuttaa ennen kuin sille siirtää painon. Koko kengän pohja maata vasten niin saa vakaamman ja laajemman tuen.”

”Katse kulkusuuntaan. Ehkä tärkeintä on käydä kuntosalilla ja harjoittaa tasapainoa siellä.”

”Pitää astua huolellisesti nastat edellä eikä kiirehtiä.”

”Alamäet ovat pahimpia. Niissä liukastuu herkästi, kun vartalon painopiste jää askelta ottaessa niin taakse – siis kauaksi siitä jalasta, joka maahan edessä laitetaan. Painopistettä voi siirtää edemmäksi ottamalla alamäessä hieman etukumaraa ja lyhentämällä selvästi askelta.”

”Raskas askellus, siis jalan vieminen voimalla jäähän.”

”Kevyesti hölkäten pysyy paremmin pystyssä kuin kävellen. Kävellessä painopiste vaihtuu raskaasti jalalta toiselle. Kun koko paino on yhdellä jalalla ja se lähtee luistamaan, mitään ei ole tehtävissä. Pikku hölkkää ylläpitäessä tätä ongelmaa ei tunnu olevan.”

5. Jos lähtee, antaa mennä

Yksi vastaajista toteaa, että joskus kaatumiselle ei vaan voi mitään, ja silloin kannattaa yrittää kaatua mahdollisimman hyvin.

”Kun alkaa kaatua, antaa mennä vain eikä ota ensin paria, kolmea juoksuaskelta ja kaadu sitten vasta. Sitten vasta ongelmia alkaa tulla, kun mennään vauhdilla nurin. On pidettävä huoli, että mahdollisimman suuri pinta ottaa kaatumisen vastaan, esimerkiksi koko kyljellään tai vatsallaan. Silloinkin kädet toimivat ainoastaan suojaamassa kasvoja. Poikkihan ne napsahtavat, kun yli satakiloinen äijä yrittää niillä pysäyttää vauhdit yhdellä iskulla.”

Bonus: Jää kotiin

Joskus viisainta on vain jäädä neljän seinän sisälle, jos se suinkin on mahdollista.

”Vältän turhia kävelyreissuja, kun on liukasta ja pimeää.”

”Poistan turhat menot, kun on liukasta.”

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Luitko jo nämä?

Mainos