”Uskon, että ihmisillä on tarve tehdä hyvää toisille” – Lahjakortteja kahville tai lounaalle voi taas ostaa Nokian kahviloista

Lahjoita iloa -kampanja on käynnistynyt jälleen. Kolmesta Nokian keskustan kahvilasta voi ostaa lahjakortin vähävaraisen herkkuhetkeen.

Aida Mlivic (oik.), Miia Nieminen (vas.) ja Anna Rahikkala (kesk.) toteavat, että juuri itsensä hemmottelu on usein se, josta taloudellisen tilanteen tiukentuessa joutuu karsimaan.

12.11. 5:30

Joulu on antamisen juhla ja kolme nokialaista kahvilaa yhdistävät voimansa jo toistamiseen tämän teeman kehystämänä. Kataja kahvila-konditoria, Food & Cafe Frida ja Aidan Herkut myyvät joulukuun puoliväliin saakka lahjakortteja, jotka Nokian diakonia jakaa asiakkailleen käytettäväksi arjen herkkuhetkeen. Lahjakorttien arvot vaihtelevat neljän ja kymmenen euron välillä kahvilasta riippuen. Kymmenellä eurolla saa kokonaisen keittolounaan, neljällä kahvin ja pullan – ja mikä tärkeintä, pienen hemmotteluhetken keskellä talven synkkyyttä.

Aida Mlivic, Miia Nieminen ja Anna Rahikkala toteavat, että juuri itsensä hemmottelu on usein se, josta taloudellisen tilanteen tiukentuessa joutuu karsimaan. Kahvilla käymiset, elokuvateatterissa istumiset ja lomareissut eivät ole mahdollisia monelle nokialaiselle, ja yrittäjäkolmikko on päättänyt jälleen kantaa kortensa kekoon mahdollistaakseen edes yhden näistä iloa tuovista asioista. Ruokakassit ovat äärimmäisen tärkeitä, mutta tässä kampanjassa keskitytään elämän keventämiseen pienillä iloilla.

”Kataja kahvila-konditoriassa lahjakortit alkavat neljästä eurosta, koska sillä summalla saa kahvin ja pullan. Aika pienellä rahallisella panostuksella pystyy jakamaan hyvää mieltä”, Nieminen sanoo.

Lahjoita iloa -kampanja keräsi viime vuonna paljon hyvää ja mieltä lämmittävää palautetta lahjakortin saaneilta kahvilakävijöiltä. Rahikkala sanoo, että suuri osa lahjakortin saaneista ei piilotellut korttia mitenkään tai muutenkaan vaikuttanut kiusaantuneelta lahjakortilla maksamisesta. Päinvastoin, ihmiset ihastelivat ääneen kanssanokialaisten auttamisenhalua ja huokailivat onnellisena herkkuvalikoiman ääressä.

Miia Nieminen (vas.), Anna Rahikkala ja Aida Mlivic uskovat siihen, että ihmisillä on tarve tehdä hyvää.

”Muistan, että eräskin lahjakortin saaja kysyi minulta, että ihanko todella saan ottaa aivan mitä haluan”, Mlivic kertoo.

Nokialaisilta nokialaisille

Naiset eivät usko nokialaisen kukkaronnyörien tiukentuvan hyvän asian äärellä, vaikka taloustilanne on huonontunut maanlaajuisesti.

”Kyllä minä uskon, että vaikutus on täysin vastakkainen. Eli että ihmiset haluavat lahjoittaa entistä enemmän. Uskon, että ihmisillä on sisäinen tarve tehdä hyvää toisille”, Rahikkala sanoo.

Kahvilayrittäjät muistuttavat, että tässä kampanjassa apu todella menee täysin paikallisille ihmisille, jotka pääsevät käyttämään paikallisia palveluita. Hyväntekeväisyyttä nokialaisilta nokialaisille. Nieminen sanoo, että diakonia on hyvä yhteistyökumppani siinä mielessä, että se valitsee itse apua saavat henkilöt tai perheet.

”Myös me yrityksinä sujautamme omia lahjakorttejamme mukaan, emmekä ole vain muiden lahjoittajien varassa. Tämä ei ole meille bisnestä, vaan haluamme mennä sydän edellä”, kolmikko sanoo.

Lahjakortteja voi ostaa jutussa mainituista kahviloista 14. joulukuuta saakka. Mlivic, Rahikkala ja Nieminen toivovat, että heidän viime vuonna aloittamansa kampanja on tullut Nokialle jäädäkseen. Liikaa ylimääräistä työtä se ei ainakaan ole tähän mennessä aiheuttanut. Kahvilayrittäjät kannustavat myös muita Nokian yrityksiä liittymään mukaan lahjakorttitalkoisiin.

”Olisi hienoa, jos tällaista olisi joka yrityksellä. Siivousfirma, kebabravintola, ruokakauppa”, Mlivic luettelee.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Luitko jo nämä?

Mainos