Joni Mäkelälle rallinuotit edustavat maailman kauneinta musiikkia - Elämänmeno - Nokian Uutiset

Joni Mäkelälle rallinuotit edustavat maailman kauneinta musiikkia

Marko Mänty ja Joni Mäkelä ajavat aina vain ja ainoastaan voitosta. - Kartturin homma on ihan oma lajinsa. Siinä ei näe koko ajan mitä tapahtuu. Välillä ei huomaa sitäkään, että on käyty lähellä puskia ja joskus sen huomaa vasta sitten, kun ollaan siellä jo, Mäkelä nauraa.

15.2.2017 7:16

Siellä hän liitää ja soittaa sävelmää, Motti laulaa, renkaat ulvoo, voitto häämöttää. ”Bensaa, suonissa” on kiistatta Suomen rallikansallislaulu. Kappale kauneinta Suomea riippumatta siitä, kummalta puolen tuulilasia maailmaa katsoo.

Paitsi että nokialaiselle Joni Mäkelälle se aito ja oikea maailma avautuu valoisimpana nimenomaan auton sisäpuolelta.

Kilpailu-uransa 6-vuotiaana mikroautoilla aloittanut ja 12-vuotiaana ensimmäisen ralliautonsa saanut Mäkelä pani Suomen teitä rullalle tosissaan vuosina 2002-2007. Vuonna 2003 Mäkelä kuului AKK:n eli autourheilun kansallisen lajiliiton huippuvalmennettavien ryhmään. Nuorten sarjan SM-pronssi ripustettiin hänen kaulaansa pari vuotta myöhemmin, mutta vaikka ura tuntui olevan auki vaikka kuinka pitkälle, tie nousi lopulta pystyyn.

Syynä oli yksinkertaisesti raha. Tarkemmin sanottuna sen puute.

- Oli pakko hyväksyä se tosiasia, että rahan hankkiminen yksilölajiin on äärimmäisen haastava tehtävä tällaisella talousalueella, missä on muun muassa paljon menestyksekkäitä jääkiekko- ja jalkapallojoukkueita.

Ralli ei ole kuitenkaan päästänyt Mäkelää otteestaan, vaan rakkaus lajiin istutti hänet lopulta kartturin paikalle. Marko Mänty on hyödyntänyt entisen huippukuskin nuotinlukutaitoja jo vuodesta 2011 saakka.

- Ehkä ajokokemuksesta on kartturin roolissakin hyötyä, mutta totuus on että onhan Markon vauhti yleisesti tiedossa ja häntä on pidetty kaksivetoisillakin yhtenä Suomen nopeimmista kuljettajista.

Tällä kaudella kaksikolta on odotettavissa vielä astetta kovempaa menoa, sillä nyt alla on Skodan R5 neliveto. Samanlainen, jolla Esapekka Lappi voitti viime vuonna WRC 2 -luokan.

Nelivetokalustolla on myös hintansa. FIA:n asettama kilpakaluston hintakatto on 180 000 euroa, mutta Mäkelän mukaan sillä ei saa vielä lähellekään voittavaa kilpuria.

- Kun kaikki tarpeelliset varaosat lasketaan mukaan, kaluston arvo lähentelee jopa 250 000 euroa, Mäkelä paljastaa.

Mänty ja Mäkelä ovat yleensä tulleet maaliin voittajina – silloin kun ovat maaliin päässeet. Tekniikkamurheet ovat olleet kaksikon suurin murhe kilpailusta kilpailuun. Ei siis ihme, että tälle vuodelle odotukset ovat korkealla, kun auto on niin hyvä kuin se vain voi olla.

- Tunturi-rallissa olimme kärkitaistelussa vielä viimeisellä pätkällä, mutta sitten pyörä haukkasi lumivalliin ja menimme ympäri, Mäkelä kertaa virhettä, joka karkuutti avauskisan palkintosijat kauas.

S e kisa on kuitenkin jo unohdettu ja katse käännetty tulevaan viikonloppuun Mikkelissä, missä taas mennään hana auki ja autoa säästämättä. Sitä varten säädötkin on tehty. Että ajetaan täysillä. Tähtäimessä on vain ja ainoastaan mestaruus.

- Sitä paitsi on olemassa vain kahdenlaisia kilpureita. Niitä, jotka ovat jo kaatuneet ja niitä, jotka tulevat kaatumaan. Nyt se on sitten tehty tällä uudellakin, Mäkelä hymyilee paremman menestyksen toivossa.

Ihan kokonaan Mäkelä ei ole ajamisesta luopunut. Hän aikoo osallistua Historic-sarjaan ensi kesänä Escortilla, jota on rakentanut kaikessa hiljaisuudessa yhdessä isänsä kanssa. Auto on tehty alusta loppuun viimeisen päälle, mutta sääliä se ei saa osakseen. Kolhuja tulee ja pitääkin tulla.

- Koska niin se menee, että jos auto syntyy kilpa-autoksi, kilpa-autona se myös kuolee.

Luitko jo nämä?

Mainokset