”Työnantaja, tutustu minuun” – Piia pääsi mukaan kampanjaan, jossa työtä etsitään uudella tavalla - Elämänmeno - Nokian Uutiset

”Työnantaja, tutustu minuun” – Piia pääsi mukaan kampanjaan, jossa työtä etsitään uudella tavalla

Ammattilaiset Areenalla -kampanjan verkkosivuilta löytyy muun muassa esittelyt kaikista mukaan päässeistä työnhakijoista sekä blogi, jonka yhtenä kirjoittana Piia Juuso toimii.­

8.2.2017 6:00

Työttömän arkeen mahtuu monia lohduttomalta tuntuvia lukuja. 2 305 Nokialla, 38 077 Pirkanmaalla, 358 100 koko maassa. Työttömiä työnhakijoita nimittäin, viime vuoden lopulla, Työ- ja elinkeinoministeriön tilastoihin kirjattuna.

Yksittäisen ihmisen arki täyttyy pienemmistä luvuista. Kuvitellaan, että tänään viidestä eri lähteestä löytyy kaksitoista uutta työpaikkaa. Oma osaaminen riittäisi niistä kuuteen. Tunnit kuluvat yrityksiin tutustumisessa ja työhakemuksen hiomisessa (personoinniksikin sitä ”ammattikielellä” kutsutaan), oman osaamisen kohdentamisessa juuri tähän kyseiseen paikkaan.

Kuusi hakemusta lähtee matkaan. Hakuaika päättyy seitsemän päivän päästä, ja silloin voi alkaa odottaa soittoa. Ensimmäinen sähköposti saapuu kahdeksan päivän päästä. ”Valitettavasti valintamme ei kohdistunut sinuun.”

Puhelin soi kymmenentenä päivänä. Haastattelu sovitaan kolmen päivän päähän, siihen kutsutaan neljästäkymmenestä hakijasta neljä. Yhteydenotto luvataan neljäntoista päivän sisällä. Lopuista neljästä paikasta ei kuulu koskaan mitään. Päivä kerrallaan pienet luvut kasvavat arvoon, jota on vaikea mitata ja vielä vaikeampi selittää.

- Pettymys ja turhautuminen ovat tuttuja tunteita, ja aluksi otin kielteiset vastaukset raskaasti. Mutta faktat kertovat, että työpaikkoja riittää vain pikkuruiselle osalle hakijoista, joten se ei voi olla aina henkilökohtaista, toteaa Piia Juuso.

Vuonna 2013 kemiantekniikan insinööriksi valmistunut nokialainen on yksi niistä, jotka ovat taiteilleet opintojensa jälkeen pätkätöiden, täydennyskoulutusten ja työttömyyden aallokossa. Hän laskee lähettäneensä kahden viime kuukauden aikana noin 15 työhakemusta. Kaikki verkostot kavereita ja entisiä työpaikkoja myöten ovat ahkerassa käytössä. Kauppareissuillakin hän nauraa bongailevansa yritysten logoja, jos niistä vaikka löytyisi joku paikka, mistä kysyä töitä.

- Olen miettinyt kaikkea, myös franchising-yrittäjyyttä ja alan vaihtoa. Toivoisin kuitenkin löytäväni joko koulutustasoa vastaavaa työtä tai sitten töitä myynnin ja markkinoinnin parista.

Tammikuun lopulla Piia Juuso valittiin 150 hakijan joukosta mukaan kampanjaan, jossa aiotaan kaivaa esiin Pirkanmaalla lymyävät piilotyöpaikat ja täyttää ne osaajilla.

- Oma ykköstoiveeni on löytää työpaikka. Olen aktiivinen, tekevä ja osaava, joten koen, että minusta olisi paljonkin hyötyä työntekijänä. Valitettavan usein vain tulee heti tyrmätyksi joko ylikoulutettuna tai työkokemuksen puutteen vuoksi.

Naisen maailmaa syleilevämpi toive on, että kampanja herättäisi työnantajat huomaamaan, millaisista erilaisista taidoista voisi olla hyötyä heidän firmalleen ja näkemään, että töitä riittää ja palkatakin voisi.

- Työnantajan pitää pystyä tarjoamaan työtä, työntekijän taas pitää hakea työtä ja olla työn arvoinen. Lisäksi pitäisi pystyä katsomaan pitemmälle: Yhden uuden työntekijän palkkaaminen on varmasti lopulta kannattavampaa kuin se, että yksikään työntekijä palaa loppuun liian suuren työkuorman vuoksi.

Ammattilaiset Areenalla: Pirkanmaa -kampanjan järjestävät Pirkanmaan te-toimisto, Tampereen kaupunki, TreStart ja Business Arena Oy.

Tavoitteena on auttaa pirkanmaalaisia työnantajia löytämään vapailla markkinoilla olevien työntekijöiden osaaminen.

Kampanjan aikana yritykset pääsevät kertomaan omat tarpeensa ja etsimään itselleen sopivan tekijän.

Mukaan valittiin 80 työttömänä olevaa ammattilaista 150 hakijan joukosta.

Kampanja päättyy 16. maaliskuuta Tampereella järjestettävään rekrytointitapahtumaan.

Luitko jo nämä?

Mainokset