Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Blogit Näköislehti Kaupallinen yhteistyö

Kaupallinen yhteistyö: Nokian Uutiset sisältömyynti - Herkun perintö levittää joulumieltä: sadalle nokialaiselle lahjoitettiin kinkku

Nokialla aina joulun aikaan toteutettavalla kinkkukampanjalla kunnioitetaan edesmenneen Herkku Hernesniemen aloittamaa työtä, sillä kinkkulahjoitukset olivat hänen ideansa. Hernesniemi oli Nokialla ja muuallakin Pirkanmaalla tunnettu kunnallispoliitikko ja hyväntekijä. Hän oli myös arvostettu, käytännönläheinen ihminen, joka auttoi vähäosaisia ja puolusti heikompia monin eri tavoin. Kinkkukampanjan Hernesniemi aloitti vuonna 2014 yhdessä K-supermarket Löytiksen kanssa, mutta hän ehti olla mukana vain ensimmäisenä vuonna. Syksyllä 2015 joulun kinkkukeräyksen suunnittelu oli jo aloitettu, kun Hernesniemi yllättäen menehtyi. Löytiksen kauppias Tapani Hakala päätti, että hyväntekeväisyyttä ei kuitenkaan voi lopettaa, ja keräys on toteutettu joka joulu. Kaupunkilaiset ja yritykset yhdessä Löytiksessä voi ennen joulua ostaa 30 euron hintaisen kinkkulahjakortin. Kauppa kokoaa lahjakortit ja luovuttaa ne Nokian sosiaalitoimelle, joka jakaa lahjakortit vähävaraisille kaupunkilaisille. Vuosittain lahjakortteja hankkivat sekä yksityishenkilöt että paikalliset yrittäjät. Vuonna 2015 kampanjan tulos oli 30 kinkkua ja viime vuonna 84. Koska tänä vuonna vietettiin Suomen 100-vuotisjuhlia, Löytiksen kauppias päätti, että myös lahjoitettavia kinkkuja on oltava sata. – Kun antaa jotain toiselle, saa jotain itsekin. On hienoa, että voimme koota yhteen ison joukon asiakkaitamme ja nokialaisia yrityksiä, Tapani Hakala sanoo. – Toivon, että voimme auttaa nokialaisia rakentamaan paremman joulun. Joskus lahjakorttien saajat käyvät kiittämässä henkilökohtaisesti. Heidän onnellisuutensa tarttuu myös minuun ja henkilökuntaan. Nokian Uutiset mielellään mukana Nokian Uutiset on mukana kinkkukampanjassa lahjoittamalla näkyvyyttä: lehti tarjoaa mainostilaa sekä uutisoi kampanjasta paperilehdessä ja verkossa. Paikallislehti on nokialaiset parhaiten tavoittava media, joten tieto leviää tehokkaasti. – Me teemme sitä, mitä osaamme parhaiten ja mihin meillä on olemassa valmis koneisto. Tämä on meille sopiva tapa tehdä hyväntekeväisyyttä, päätoimittaja Juha Karilainen kuvaa yhteistyötä. Lehden toimituksen näkökulmasta kinkkukeräyksessä on kiinnostavaa muun muassa se, että kampanja sai alkunsa yksittäisen ihmisen ajatuksesta. – Ei hyvän tekeminen sen monimutkaisempaa ole: joku saa toimivan idean ja siitä kaikki lähtee. Herkku Hernesniemellä oli erittäin hyvä idea ja sen vuoksi olemme mielellämme tässä mukana. Karilainen huomauttaa, että lehti haluaa osallistua hyväntekeväisyyskampanjaan sen vahvan paikallisuuden vuoksi. – Paikallisuus liittyy kaikkeen, mitä Nokian Uutiset tekee ja haluaa tehdä. Olemme jatkossakin erittäin mielellämme mukana kinkkukampanjassa yhdessä muiden yritysten ja kaupunkilaisten kanssa, päätoimittaja kertoo. Joulumieli hyvän tekemisestä Kinkkukeräystä toteuttamassa ovat vuosittain olleet myös Nokian Nasta Oy ja urheiluseura Nokian Pyry. Seuran hallitus ja sen yhdeksän jaostoa ostavat vuosittain kinkkulahjakortteja. – Haluamme näin kunnioittaa Pyryssä vahvasti vaikuttaneen Herkku Hernesniemen muistoa, toteaa seuran sihteeri Mikko Vuorinen. Niin kauppias, päätoimittaja kuin Pyryn edustajakin kertovat haluavansa tehdä jotakin nokialaisten hyväksi ja levittää hyvää mieltä erityisesti joulun aikaan. – Tuntuu hienolta, että joulun tunnelmaan voi päästä muutenkin kuin lahjoja avaamalla. Aikuisena joulumielen voi saada siitä, että antaa jotain toiselle, kauppias Tapani Hakala sanoo.