Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Live Kaupallinen yhteistyö

Nokialainen perheenisä kirjoitti kirjan sanojen supervoimasta kaikilla elämänalueilla – ”Jos pystyy neuvottelemaan kolmen lapsen kanssa, sillä taidolla myy mitä tahansa”

Sanojen voimaa käsittelevä kirja auttaa lukijaa kohti itsetuntemusta ja onnistumisia. Kieli on maailman tehokkain ase. Tästä ajatuksesta alkaa nokialaisen Martti Vaalahden 14. tammikuuta julkaistu esikoiskirja Sanojen supervoima (WSOY). Vaikuttamisen ammattilaisena Vaalahti pohtii työssään asiakkaidensa sanomaa. – Työssäni olen nähnyt, kuinka paljon merkitsee se, miten asiat esitetään ja sanotaan, hän kertoo. Kirjan syntyprosessi alkoi, kun Vaalahti luki uutisen, jonka mukaan entistä useammat kolmivuotiaat lapset eivät ole oppineet puhumaan, koska vanhemmat eivät enää ole lasten arjessa läsnä ja puhu heille. Tämä kolahti perheenisään ja viestinnän ammattilaiseen. – Uskon, että läsnäolon puute näkyy ja tuntuu niin työ- kuin yksityiselämässä. Vuorovaikutustaitomme ovat vähenemässä, vaikka viestimme yhä enemmän. Kirjoittaminenkin sujuu pääasiassa hymiöillä, Vaalahti kuvailee. Ensin mielessä oli ammattikirja. –  Sitten ymmärsin, että kyse on laajemminkin elämästä ja yhteiskunnasta, Vaalahti sanoo. Martti Vaalahden mukaan kirja sopii ihmisille, jotka ovat kiinnostuneita esimerkiksi ihmissuhteiden vahvistamisesta, kasvatuksesta, opetuksesta, työelämän viestinnästä, markkinoinnista, johtamisesta tai oman itsensä löytämisestä. – Halusin, että kirja on käytännönläheinen opas, jonka päähenkilö on lukija itse, Vaalahti kuvailee. Yhteisiä kokemuksia ei synny ilman läsnäoloa Sanojen lisäksi viestintään kuuluu olennaisena osana myös yhteisesti koetut tarinat. – Tarinoiden ytimessä ovat jaetut kokemukset ja tunteet. Jos emme ole toisillemme läsnä, niitä ei synny. Kun tarina jää pois, itsetuntemuskin heikkenee, Vaalahti kuvailee. Kirja ei olekaan pelkkä sanankäytön opas, vaan se kannustaa lukijaansa haastamaan ajatteluaan ja pohtimaan elämää. – En halua huutaa korkealta, kirjaa ei ole tehty sitä varten. Haluan enemmänkin herättää keskustelua, ja herättää lukijan, Vaalahti kuvailee. Pienellä paikkakunnalla enemmän läsnäoloa Vaalahden mukaan hänellä on itselläänkin ollut elämässä tärkeitä oivalluksen hetkiä. –  En itsekään valitse aina sanoja oikein. Pohjimmiltaan kyse on siitä, että opimme kysymään oikeita kysymyksiä, hän sanoo. Yksi suurimmista kasvun paikoista Vaalahdelle henkilökohtaisesti on ollut isyys ja kolmen lapsen kasvattaminen. – Jos pystyy kolmen lapsen kanssa neuvottelemaan, niin sillä taidolla pystyy kyllä myymään mitä tahansa, Vaalahti nauraa. Tällä hetkellä Vaalahden työt ovat pääasiassa pääkaupunkiseudulla. – Vaikka työt ovat Helsingissä, ei tulisi mieleenkään muuttaa pääkaupunkiseudulle. Täältä on hyvät yhteydet joka suuntaan, Vaalahti toteaa. – Olen viihtynyt Nokialla. Kun asuu pienemmällä paikkakunnalla, kokee olevansa enemmän läsnä. Se on vain hyvä asia, Vaalahti sanoo. Martti Vaalahti (s.1980) on perheenisä ja yrittäjä. Hän on asunut Nokian Halimaalla vuodesta 2007. Vaalahti on toiminut viimeiset kuusi vuotta yrittäjänä pääasiassa pääkaupunkiseudulla. Hän on aiemmin työskennellyt muun muassa teollisuusviestinnässä, markkinointipäällikkönä ja mainostoimiston copywriterina. 14. tammikuuta ilmestyvä Sanojen supervoima on Vaalahden esikoiskirja. Kirjan julkaisee WSOY. Kirjaa julkaistaan myös äänikirjana. sanojensupervoima.fi