Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Blogit Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Eurovaalikone

Alma Medialta komea tulos – digimyyntiä jo yli 50 prosenttia liikevaihdosta, kannattavuus ennätystasolla, Nokian Uutisten digitilaukset kasvavat 63 prosentin vauhtia

Alma Median ensimmäisen vuosineljänneksen tulos kasvoi viimevuotisesta. Digitaalisen liikevaihdon osuus ylitti alkuvuonna 50 prosentin rajan. Kannattavuus nousi viime vuonna ennätystasolle ja parani alkuvuonna entisestään: alkuvuoden oikaistu liikevoittomarginaali oli 16,9 prosenttia liikevaihdosta. Kaikki liiketoimintasegmentit paransivat kannattavuuttaan. Oikaistu liikevoitto nousi 14,4 miljoonaan euroon vertailukauden 12,2 miljoonasta eurosta. Factsetin keräämän konsensusennusteen mukaan analyytikot olivat odottaneet 13,6 miljoonan euron liikevoittoa. Nokian Uutisissa digitaalisten tilausten määrä jatkaa voimakasta kasvuaan yli 63 prosentin vuosivauhtia. Alkuvuonna kasvu kiihtyi vuodentakaisesta. Nokian Uutisten maksullista uutissovellusta on ladattu jo 1525 kertaa. – Yhä useampi tilaajamme lukee sisältöjämme verkkopalvelussa tai sovelluksessa. Paikalliset uutiset ja ihmiset näyttävät kiinnostavan maksavia asiakkaita myös digissä, kommentoi Nokian Uutisten päätoimittaja Juha Karilainen . Kaksinumeroista kasvua Alma Median Osakekohtainen tulos nousi 0,12 euroon 0,11 eurosta, kun analyytikot odottivat 0,11 euroa. Liikevaihto laski 85 miljoonaan euroon vertailukauden 92,2 miljoonasta eurosta. Ennustettu liikevaihto oli 88,8 miljoonaa euroa. Lasku johtui suureksi osaksi myydyistä liiketoiminnoista. Alma Media myi viime vuoden huhtikuussa Lapin lehti- ja jakeluliiketoimintansa. Lisäksi painetun median markkina heikkeni. Yhtiö arvioi vuoden 2019 liikevaihdon pysyvän edellisvuoden 2018 tasolla ja oikaistun liikevoiton kasvavan vuodesta 2018. Julkaistut arviot olivat ennallaan. Vuoden 2018 liikevaihto oli 354,6 miljoona euroa ja oikaistu liikevoitto 57,3 miljoonaa euroa. Toimitusjohtaja Kai Telanne korostaa, että ensimmäisellä neljänneksellä kaikki liiketoimintasegmentit paransivat kannattavuuttaan. – Digiliikevaihdon osuus liikevaihdostamme ylitti katsauskaudella 50 prosentin rajan. Digimyynnin kasvu, viime vuonna tehdyt kustannussäästötoimenpiteet sekä luopuminen tappiollisista tai heikosti kannattavista liiketoiminnoista nostivat konsernin oikaistun liikevoittomarginaalin 16,9 prosenttiin liikevaihdosta. Liikevaihtomme laski pääosin myytyjen liiketoimintojen johdosta, mutta myös painetun median markkinan painamana, Telanne sanoo katsauksessa. Kuten Alma Talentissa, myös Alma Consumerissa digisisältömyynnin kaksinumeroinen kasvu jatkui. – Kotimaisen mainosmarkkinan nihkeys sekä kilpailutilanteen kiristyminen kotimaisten mediatalojen ja kansainvälisten alustatoimijoiden välillä jatkuu, mutta uskomme pystyvämme kompensoimaan printin laskua digimainonnan kasvulla keskimääräistä paremmin, Telanne toteaa katsauksessa Nokian Uutiset on osa Alma Mediaa.