Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Live Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Järkytys, ahdistus, syyllisyys ja... toivo - Knuutilan Iloisessa ilmastopäivässä pohdittiin syvällisesti muutoksia säässä ja ilmastossa

– Ilmastoahdistus on yksi sana, jolla kuvataan niitä mieleen nousevia vaikeita tunteita, joita ilmastonmuutos saa aikaan, kiteytti ympäristötutkija ja kirjailija Panu Pihkala lauantaina Siuron Knuutilassa järjestetyn Iloisen ilmastopäivän alkajaisiksi. Päivän aikana pohdittiin muun muassa ilmaston ja sään muuttumista ennusteiden valossa teemalla "Siuro 2050". Pahimman vision mukaan jo reilun parinkymmenen vuoden kuluttua talven keskilämpötila olisi jopa neljä astetta korkeampi, kuin mitä se on ollut edellisen neljänkymmenen vuoden aikana. Tällöin myöskin lumipeite verhoaisi maata korkeintaan kaksi kuukautta, kun vielä nykyisellään puhutaan noin neljästä lumisesta kuukaudesta. Siis, jos ei jotain tehdä. Siinä tiivistetysti Siuron ilmastopäivän sanoma. Keskusteluissa nousivat esiin paitsi ihmisen, myös Suomen pienuus kansakuntana ja se, kuinka vähän me voimme vaikuttaa miljardien muiden ihmisten elintapoihin. Mutta ilmastonmuutoksesta tulee koko ajan uutta tutkittua tietoa. Samoin ihmisten energiankulutustottumukset muuttuvat. Oman viestinsä ympäristötutkijoiden ja yleisön pohdintoihin toivat paikalliset suuryritykset Agco Power ja Patria Aviation. Dieselmoottoreiden valmistajana tunnetun Agco Power Oy:n ympäristöinsinööri Aija Koivuranta toi esiin muun muassa sen tosiasian, että maataloudessa dieselpolttomoottori on ainakin vielä toistaiseksi korvaamaton. Koivuranta otti esimerkiksi 10 tuntia kestävän kyntöurakan 250 kilowatin traktorilla, jossa tehontarve on keskimäärin 80 prosenttia maksimista. – Sähkötraktori tarvitsisi tätä työtä varten 10 tonnia litium-ioni -akkuja. Käytännössä teho kuluisi akkujen kuljettamiseen. Sen sijaan dieseliä samaan työhön kuluu 540 kiloa. Agcon ja Patrian Linnavuoren yksiköissä kehitetään jatkuvasti keinoja, joiden ansiosta ympäristö rasittuu mahdollisimman vähän. Esimerkiksi Agcon koekäytöistä saatua sähköä syötetään valtakunnan verkkoon ja prosesseista otetaan talteen lämpöä, joilla puolestaan lämmitetään tehdashalleja. – Asettamalla ympäristötavoitteita pyrimme systemaattisesti parantamaan ympäristönsuojelumme tasoa, tiivistää Patria Aviationin ympäristöinsinööri Maarit Kohonen .