Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Live Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Palohälytys keskeytti digikoulupäivän Nokian koulussa – Nanna ja Jonne olivat juuri saamassa valmiiksi itse ohjelmoineensa seikkailupelin

Nokian koulun 5 B -luokalla on pian takanaan hieman erilainen koulupäivä, joka huipentuu pian siihen ,että kaikki saavat esitellä aikaansaannoksiaan. Ennen sitä tulee kuitenkin tapahtumaan jotain yllättävää, mikä muuttaa suunnitelmia. Siitä enemmän tuonnempana. Tällä hetkellä oppilailla on takanaan monta tuntia Elisan järjestämää digikoulua. Sen aikana lapset ovat saaneet tutustua digitalisaatioon. He ovat myös opetelleet ohjelmoinnin perusteita digiope Osku Kannisto ja apuohjaaja Alu Toin johdolla. Kannisto on vetänyt digikouluja viiden vuoden ajan ja opettanut sinä aikana noin kahtatuhatta oppilasta. Elisan digikoulut kiertävät eri puolilla Suomea suurin piirtein koko kouluvuoden ajan. – Lapset ovat joka paikassa tykänneet tästä hommasta, en muista kenenkään koskaan valittaneen, että on tylsää, Kannisto sanoo. Elisan toimitusjohtaja Veli-Matti Mattilan mukaan koulun ideana on antaa lapsille perusymmärrystä digitalisaatiosta, jotta heidän on helpompi myöhemmin ymmärtää eri alustoja. – Vaikka ohjelmointi ei tulevaisuudessa olisikaan näiden nuorten varsinainen työ, niin verkottuneessa maailmassa ohjelmoinnin toimintaperiaatteiden tunteminen on hyödyksi myös arjessa. Koska nykynuoret ovat diginatiiveja, heitä on helpompi opettaa kuin vaikkapa keski-ikäisiä. Osku Kanniston mukaan moni lapsi on digikoulun myötä innostunut ohjelmoinnista harrastuksena. Koulutuksen kohokohta on se, kun oppilaat saavat ohjelmoida oman pelin. 5 B luokan Jonne ja Nanna ovat saaneet omansa lähes valmiiksi. Se on kuulemma seikkailupeli, jossa on tavoitteena päästä aarrearkun luo. – Jos sinne pääsee, niin näytölle ilmestyy teksti ”You won”, Jonne kertoo. Kun kaikki ovat saaneet työnsä suurin piirtein valmiiksi, seuraa kaikkien kohokohtien äiti. Oppilaat saavat esitellä muille aikaansaannoksensa. Tai niin piti käydä, mutta ei käynyt. Hommat keskeytyvät koko koulussa, kun palohälytin alkaa huutaa niin, että korvissa soi. Kaikki koulun oppilaat ovat poistuneet rakennuksesta alle viidessä minuutissa. Pihalta he suuntaavat opettajien johdolla kokoontumispaikalle. Sitten pihaan kaartaa paloauto sireenit ulvoen. Palomiehet menevät sisään koulurakennukseen, pian palohälytin lakkaa huutamasta, palomiehet tulevat ulos ja huikkaavat mennessään, että sisään saa taas mennä. Koulun automaattinen hälytin oli jostain syystä alkanut hälyttää, vaikka syytä ei ollut. Hässäkkään kului kuitenkin sen verran aikaa, että digikoululle varattu aika on mennyt, eivätkä oppilaat ehdi esitellä ohjelmoimiaan pelejä.