Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Live Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Liikenne- ja viestintäministeri Sanna Marin: ”Kevytautojen tuloa liikenteeseen lykätään vuodella”

Liikenne- ja viestintäministeri Sanna Marin (sd) kertoi tänään, että aiottua lakia kevytautoista lykätään. Tavoite olisi saada laki voimaan korjattuna siten, että myös EU hyväksyy sen. Uusi laki astuisi voimaan vuotta aiottua myöhemmin eli 1.11.2020. – Emme voi taata, että lakiesitystä onnistutaan korjaamaan, mutta teemme kaikkemme sen hyväksi, Marin sanoi. Kevytautot mahdollistavan lain oli määrä tulla voimaan ensi marraskuun alussa. Matkaan tuli jyrkkä mutka viime viikolla, kun EU-komissio varoitti Suomea, että kevytautoihin liittyy vakavia turvallisuusongelmia, kun jo 15-vuotiaat pääsisivät auton rattiin. Kevytauto on tavallisesta henkilöautosta muutettu ja muutoskatsastettu ajoneuvo, jonka enimmäisnopeudeksi on rajoitettu 60 kilometriä tunnissa. Uudistukseen kriittisesti suhtautuvat sanovat, että nuori kuljettaja ja 60 kilometriä tunnissa kulkeva kevytauto on vaarallinen yhdistelmä erityisesti kaupungissa, jossa sillä on mahdollista ajaa suurta ylinopeutta. Kevytautojen puolesta puhujat katsovat, että kevytautot korvaavat turvattomina pidettyjä mopoautoja ja helpottaisivat perheiden elämää erityisesti siellä, missä on huonot joukkoliikenneyhteydet. Kaksi vaihtoehtoa Marin kertoi sdp:n kesäkokouksessa viime viikolla, että hallituksella on kaksi vaihtoehtoja, joista kumpikaan ei ole hyvä. Ensimmäinen vaihtoehto on se, että laki kumotaan, jolloin tarvitaan nopea valmistelu, koska lakien oli määrä tulla voimaan marraskuun alussa. Lain kumoamisesta seuraisi todennäköisesti se, että valtio saisi korvausvaatimuksia heiltä, jotka ovat jo maksaneet kevytautoista. Toinen vaihtoehto on se, että laki tulee voimaan marraskuun alussa. – Tästä taas seuraa se tilanne, että voi olla, että komissio tämän vie sitten eteenpäin ja myöhemmin syntyy asiantila, joka aiheuttaa sen, että lait joka tapauksessa sitten jouduttaisiin muuttamaan tai kumoamaan, Marin sanoi viime viikolla. Tästäkin vaihtoehdosta voi Marinin mukaan syntyä erittäin hankala tilanne korvausvaateiden kanssa.