Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Live Kaupallinen yhteistyö

”Jos termostaatin päästää kuumenemaan, peli on menetetty”, sanoo nokialaiskävelijä Jarkko Kinnunen – Kävelyn kuninkuuskisa käydään aamuyöllä Dohan korventavassa kuumuudessa

Dohan MM-kisojen 50 kilometrin kävelystä odotetaan arvokisahistorian erikoisinta ja rankinta. Lämmintä on yöllä (kisa alkaa lauantaina 23.30) 30–33 astetta ja ilmankosteus päälle 60 prosentin. Nokialaiskävelijä Jarkko Kinnunen peräänkuulutti perjantaina mediatilaisuudessa malttia, malttia ja malttia. Kilpailun alussa ei kannata lähteä hirveästi keulimaan, mies tuumi, vaan on edettävä tarkasti omaa kroppaa kuunnellen. – Termostaattia ei saa päästää kuumenemaan. Jos niin käy, peli on menetetty. Kinnusella on takanaan rikkonainen kausi. Helmikuussa hän nappasi viiden kilometrin matkalta SM-kultaa Kuopion hallikisoista, mutta sitten alkoivat vaikeudet. Moninkertainen arvokisakävelijä joutui jättämään kesällä Kalevan Kisojen 20 kilometrin kävelyn väliin takareiden venähdyksen vuoksi, eikä miestä nähty radalla myöskään Ruotsin ja Suomen välisessä maaottelussa. Dohan MM-kisoissa on helteestä huolimatta syytä uskoa, että mikäli Kinnunen pääsee starttaamaan kuningasmatkan, hän myös hoitaa sen loppuun. Reilun vuoden takaisten Berliinin EM-kisojen tukalassa kuumuudessahan mies oli Suomen kävelijäkolmikosta ainoa, joka selvisi maaliin asti. Maaliviivalta suoraan lääkintätelttaan kiidätetty Kinnunen sijoittui tuolloin 26:nneksi ajalla 4.24.59. Tuo aika jäi Kinnusen kymmenen parhaan kävelyn keskiarvosta yli puoli tuntia. Partanen Suomen mitalitoivona Berliinin EM-kisoissa kävelynsä keskeyttämään joutunut Veli-Matti ”Aku” Partanen on Dohassa 50 kilometrin matkalle osallistuvista kävellyt kymmenenneksi nopeimman ajan 3.44.54, kun mukaan lasketaan 7.3.2018–6.9.2019 aikana tehdyt tulokset. Kaiken osuessa kohdalleen, hän voi taistella mitalista sunnuntaina aamuyöllä. Partanen on rakentanut ympärilleen mentaalista suojamuuria uupumista vastaan. – Ei saa pyörittää koko ajan mielessään ajatusta, että ”nyt on kovat olosuhteet, nyt on kovat olosuhteet”. Pitää lähteä sillä mielellä, että on valmistautunut niin hyvin kuin on voinut ja pystyy selviytymään hurjissakin oloissa, hän järkeilee. Partanen työntää epämiellyttävät ajatukset pois tajunnastaa ja saa voimaa yhdestä tärkeästä asiasta. – Se on lohdullista, että olosuhteet ovat kaikille samat. Ei siellä kukaan muukaan nauti kilpailemisesta tuollaisissa oloissa. Suomen huolto valmistautuu kisaan rahtaamalla 100 litraa vettä kävelyreitin juottopaikoille. Kaikkea vettä ei kuitenkaan kaadeta kurkkuun, vaan kylmää nestettä kaatamalla yritetään myös pitää pää viileänä. Kuumuuden torjuntaan käytetään lisäksi erityisiä apuvälineitä. Partanen pukeutuu kolmeksi vartiksi ennen starttia viilennysliiveihin. – Otan sen pois juuri ennen lähtöä. Liivin pitäisi viivästyttää elimistön lämpenemistä. Ainakin harjoituksissa se tuntui toimivan. ”Pahanolon tunnetta ei pidä pelästyä” Partanen ei näe kisaa kamppailuna muita kävelijöitä vastaan. – Ainoa vastustaja on olosuhde. Jossain muualla voisi vielä yrittää roikkua mukana ylikovassa vauhdissa. Täällä se ei ole mahdollista, Partanen sanoo. Myös kaksikon valmentajalla Valentin Konosella on omalta kilpauraltaan kokemuksia rankoista olosuhteissa. – Tokion MM-kisoissa 1991 olin mukana 50 kilometrin kävelyssä. Lämmintä oli 30 astetta ja ilmankosteus 90. Kävely tuntui pahalta alusta asti ja viiden kilometrin jälkeen matkanteko oli silkkaa selviytymistaistelua, kisassa viidenneksi sinnitellyt Kononen kertoo. Partanen on järkeillyt tilanteen niin, ettei pahanolon tunnetta pidä pelästyä. – Kävelykisan kuuluukin tuntua pahalta. Kun sen sisäistää, niin siitä saa voimaa. Pelkkää cruisailua! Vanhan kävelyviisauden mukaan 50 kilometrin kisa alkaa vasta 35 kilometrin jälkeen. – Siihen asti se on pelkkää cruisailua, Partanen naurahtaa. Voi kuitenkin olla, että Dohan hellepätsissä cruisailu loppuu paljonkin aiemmin. Kova uupumus aiheuttaa rajuja tuntemuksia. Partasella on kokemuksia kamppailusta äärirajoilla. – Ne liittyvät usein jalkoihin. Kun on oikein väsynyt, tuntuu, että jalat pettävät alta. Suoritus on pitkään samanlaista ja lihas tekee koko ajan samanlaista työtä. Jos askellukseen tulee pienikin muutos – vaikka astuu johonkin pieneen kuoppaan – niin se aiheuttaa tunteen, että jalka lähtee alta. Myös käännökset muuttuvat vaikeiksi väsymyksen kasvaessa. – Vauhdin pitäminen tiukassa kurvissa on aika hankalaa uupuneena. Kisassa voi tulla 100 käännöstä ja jos joka käännöksessä menettää kaksi sekuntia, niin sen vaikutus lopputulokseen on aikamoinen. Lopuksi annamme puheenvuoren Valentin Konoselle ja kalkulaattorille. Valmentajan laskimen mukaan kellot pysähtyvät poikkeuksellisessa ajassa Dohassa. – Voittoaika on 3.53, Kononen ennustaa. –Se on 10–15 minuuttia heikompi kuin normaalioloissa.