Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Koronavirus Näköislehti Live Kaupallinen yhteistyö

Nokialainen kysyy, miten terveyskeskuksen muutto vaikuttaa potilasturvallisuuteen – lue myös terveyspalveluiden johtajan vastaus

Pitääkö ottaa yhteyttä AVI:in, miten terveyskeskuksen muutto vaikuttaa potilasturvallisuuteen? Onko asia huomioitu resurssin lisäyksenä? Aamulla tehtyyn takaisin soittopyyntöön vastataan vasta kello 14.40, jolloin ei enää ehdi labraan antamaan näytteitä. (Covid 19 ei ole tällä hetkellä perusteltu syy kiireeseen) Diagnoosin ja lääkityksen saanti viivästyy aiheuttaen illalla käynnin Nokian ensihoidossa, josta sen sulkeuduttua asiakas passitetaan kotiin. Kotona ehditään olemaan vajaa puoli tuntia, kun jo pitääkin lähteä Acutaan apua saamaan. Tähän toimintaan uskoakseni taas vaikuttaa Nokian säästökuuri erikoissairaanhoidon osalta, lähetetään vaan kotiin josko aamuun selviäisi…tai sitten ei selviä…onpahan yksi monisairas asiakas vähemmän. Myös opasteet uusiin toimipaikkoihin olisi hyvä laittaa. Kesäkuun alussa ei ainakaan Harjuniityn vuodeosastolle ollut mitään opasteita. Ambulanssit, taksit ja omaiset ajelevat ohi. Marjo Lindqvist Terveyspalveluiden johtaja vastaa Terveyspalveluiden muutto ei ole vaikuttanut potilasturvallisuuteen. Kaikki palvelut on järjestetty myös muuttojen aikana. Väistötiloissa toimiminen eri puolilla kaupunkia ja osin myös toisen kunnan alueella aiheuttaa valitettavasti hankaluutta kunnes uusi Hyvinvointikeskus valmistuu. Vuodeosastot toimivat molemmat väistötiloissa. Näiden kaikkien osalta potilasturvallisuudesta on kuitenkin huolehdittu. Opasteet toimipisteisiin asennetaan heti, kun ne valmistuvat. Terveyskeskuksen osalta muutto väistötiloihin on tällä hetkellä röntgenin osalta kesken. Tämä luonnollisesti aiheuttaa selkeitä haasteita toimintaan vielä noin kahden viikon ajan. Korvaavat röntgen järjestelyt on kuitenkin tehty, eikä kuvantamisen suhteen tule viivettä. Kiirevastaanoton toukokuussa tapahtunut siirtyminen samoihin väistötiloihin muun vastaanottotoiminnan kanssa selkeyttää ja tehostaa toimintaa. Kiireellisesti tarvittavat laboratoriokokeet otetaan kiirevastaanotolla; muut laboratoriokokeet voidaan ottaa myöhemmin. Covid-näytettä ei ole tarkoituksenmukaistakaan ottaa samana päivänä kun oireet ovat alkaneet. On valitettavaa että puhelinlinjalla on ajoittain ruuhkaa, ja työtä tämän palvelu parantamiseksi tehdään koko ajan. Puheluja on tullut vastaanottopalvelun toiminnan muutoksen jälkeen noin 9000 kappaletta kuukaudessa aiempaa enemmän. Jokainen nokialainen voi osaltaan auttaa palvelun nopeuteen. Linjalle tulee nimittäin paljon myös muita kuin hoidon tarpeeseen tai edes terveyspalveluihin liittyviä asioita. Esimerkiksi kirjaston aukioloaikojen tai linja-auto aikataulujen tiedustelut eivät kuulu terveyspalveluiden hoidontarpeen arviointipuhelimeen. Toivomme myös kunnioitettavan puhelinpalvelun valintaa kiireellisestä tai kiireettömästä hoidosta, jotta kiireellistä eli 1-3 päivän sisällä hoitoa tarvitsevien potilaiden puheluihin pystytään vastaamaan riittävän nopeasti. Minna Luoto T erveyspalveluiden johtaja