Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Live Kaupallinen yhteistyö

Pääradan nopeuttaminen olisi tärkeää myös nokialaisille

Valtakunnan politiikassa on herännyt kesähelteillä keskustelu suurista ratahankkeista. Antti Rinteen (sd) hallitukselta on odotettu miljardihankkeiden priorisointia ja edistämistä. Odotukset saivat kylmää vettä päälleen liikenne- ja viestintäministeri Sanna Marinin (sd) Helsingin Sanomille viime viikonloppuna antamasta haastattelusta, jossa hän totesi, että "Tampereen ja Turun tunnin junayhteyksiin on suhtauduttu aivan liian optimistisesti." Tampereen seudulla ihmisiä ihmetyttää ratahankkeiden vatvomisen lisäksi se, että miksi vaikuttavuudeltaan suurin hanke, eli pääradan Tampereen ja Helsingin välinen osuus voisi hävitä hankkeiden tärkeysjärjestyksessä Turun tunnin junalle tai idän radalle. Kun tarkastellaan matkustajamääriä, oli Tampereen ja Helsingin välillä viime vuonna noin 4,5 miljoonaa matkustajaa, kun Turun radalla matkustajia oli noin 1,5 miljoonaa. Koko Suomi kehittyy voimakkaasti tälle kasvukäytävälle, eikä työvoiman ja tavaran liikkuvuus saa kaatua tökkivään junaliikenteeseen. Niin sanottu Tampereen tunnin juna -hanke on tärkeä myös nokialaisille. Junamatka Nokialta etelään kulkee Tampereen kautta. Nokian lähijunaliikennettä kehitetään parhaillaan ja vuoroja lisätään. Tulevaisuudessa häämöttävät toivottavasti lähijunapysäkki Harjuniittyyn ja ehkä jopa Siuroon. Parantuvat mahdollisuudet työmatka- ja muuhun liikenteeseen ruuhka-Suomeen parantaisivat Nokian houkuttelevuutta asuinpaikkana.