Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Koronavirus Näköislehti Live Kaupallinen yhteistyö

Kolumni: Inhimillistä robotti olla on

Ensin puhutaan koulusta. Toisen asteen opinahjosta. Vai pitäisikö sanoa opin ahjosta? Näin sieltä saapuneen sähköpostin omin silmin. Vai pitäisikö sanoa sähkö postin? Pointti on se, että viestin aihe oli "palaute laatikko". Olin kirjoitusasusta niin pöyristynyt, että en kyennyt perehtymään viestin sisältöön sen tarkemmin, joten minulle jäi epäselväksi informoitiinko, vai informoitittiinko oppilaita. Vai pitäisikö sanoa epä selväksi? Jos yhdys sanakaan ei ole enää yhdyssana, eikä niitä sellaisiksi tunnisteta edes kouluissa, mihin kieli lopulta joutuu? Vyön alle? Vai viekö vyönalle sen? Ennenhän sekin homma kuului ilmiselvästi kissalle. Vai "ilmi selvästi"? Toiseksi puhutaan pankista, jossa vastaajana toimi ilmiselvästi joku olmipölvästi. Siis viesteihin vastaava asiakaspalvelurobotti. Tai niin minä oletin ja uskon siihen yhä, sillä tiedusteltuani mahdollisuutta saada luottokortille rinnakkaiskorttia, sain seuraavanlaisen vastauksen: "Hei Kimmo, kiitos viestistäsi! Varsinaista rinnakaiskortti emme valitettavasti myydä, voit kuitenkin tilata ihan erillisen kortin, ja liittää tämä toivomaasi tilille. Voit hakea uutta korttia soittamalla asiakaspalveluumme xxxx xxxx (ma-pe 8-19, mpm/pvm), niin katsotaan yhdessä käyttöösi sopivin kortti jne... Ystävällisin terveisin Asiakaspalvelu" Vastasin viestiin harmistuneena siitä, että asiakaspalvelija olikin robotti. Se näytti enemmän kuin ilmeiseltä, mutta yllätyksekseni sain uuden vastauksen, jossa epäilykseni kumottiin: "pahoittelut muutamasta kirjoitusvirheestä edellisellä viestillä, viestiin on vastannut asiakasneuvoja, jolla on käynyt inhimillinen virhe vastausta kirjoittaessa. Pahoittelut hänen puolestaan, voinko auttaa liittyen korttiasioihin?" Niinpä. Ei mennyt tämäkään ihan nappiin, mutta sen oli silti allekirjoittanut oikea henkilö. Ehkä ei olisi kannattanut. Toisaalta enhän minä tiedä, onko sen nimistä henkilöä olemassakaan. Entä jos robotti onkin niin ovela, että se tekaisee itselleen henkilöllisyyden ja keksii pahoitella asiaa vetoamalla "inhimilliseen virheeseen"? Jos näin on, ei ole mitään syytä meuhkata ilmastonmuutoksesta, koska niin suurta ongelmaa ei ole eikä tule, etteivätkö robotit sitä ratkaisisi. Lopuksi terveisiä Boston Dynamicsin henkilökunnalle. Jatkakaa samaan malliin. Vai pitäisikö sanoa henkilö kunnalle? "kiitos viestistäsi. Varsinaista rinnakaiskortti emme valitettavasti myydä ... "