Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Live Kaupallinen yhteistyö

Aurinko, esiintyjät ja maksuttomat myyntipaikat ovat tuoneet sykettä toripäiviin – Kauppiaita saisi olla enemmän, ja etenkin kirpparimyyjät loistavat vielä poissaolollaan

Sadepäivinä ei aina kauppa käy, mutta jutella saa silloinkin. Vuosien varrella tutuiksi käyneitä kasvoja riittää, ja aina niiden omistajia kiinnostaa, mitä Rieväkylän Leipälinjan Tiinalle kuuluu. Se on torimyyjän työn suola, Tiina huikkaa sujauttaessaan tottunein käsin lakkaviinereitä pussiin. Tänään kauppa käy. Kuin Naantalissa konsanaan loistavalla auringolla lienee sormensa pelissä, mutta kyllä Pirkkalaistorin keskiviikot tunnetaan Tiinan mukaan jo kuntarajojen ulkopuolellakin. Ne ovat niitä ohjelmallisia toripäiviä, jolloin soitto soi ja juttu luistaa. – Esiintyjät ovat ihan ykkösjuttu, muuten voisikin olla aika hiljaista. Meidän pullamyyjillemme tämä on oikein tuttu paikka, sanoo kesäaikaan melkeinpä joka aamu anivarhain pullavankkurinsa käyntiin hurauttava ja tienpäälle starttaava Tiina. Miten olisi iltatori tansseineen? Rieväkylän Leipälinjalla oli pitkään Pirkkalaistorilla vuosipaikka, ja nyt, kun myyntipaikat ovat vapaata riistaa, Tiina suuntaa edelleen Nokialle viikoittain. Täksi kesäksi vapautuneet ja maksuttomiksi muuttuneet toripaikat näkyvät hänen mielestään katukuvassa, sillä esimerkiksi käsityömyyjiä on ollut tavallista enemmän. Niin kuin uusia asiakkaitakin, etenkin tänään. Salosta saakka torille saapuneet Harri ja Hilkka Lindholm eivät vielä ole löytäneet ostettavaa, mutta jäätelökioskille kiemurteleva jono kyllä hieman houkuttelee. Jos väkeä riittää jonoksi asti, sieltä on saatava jotain hyvää. Tosin, eivät Lindholmit nyt ihan vain toripäivän viettoon ole Nokialle tulleet. He ovat vierailemassa ystävänsä luona, ja tämä sattuu olevan parhaillaan lavalla Nokian Harmonikkakerhon riveissä. – Salossa on silloin tällöin iltatori, ja silloin ihmiset kyllä uskaltautuvat tanssimaankin. Se voisi toimia täälläkin, Harri Lindholm tuumii ja kehaisee Salon torilla olleen muutama kesä sitten yhdellä kertaa jopa 13 000 ihmistä. Silloin siellä tosin esiintyi itse Cheek, joten ehkä se ilta ei ole oikein vertailukelpoinen näiden tavallisten toripäivien kanssa. Hiljaa hyvä tulee Oli Cheekiä tai ei, erilaiset toritapahtumat ja esiintyjät ovat Nokian elinkeinojohtaja Tiina Laakkosenkin mukaan vaikuttaneet siihen, että Pirkkalaistorilla on näyttänyt olevan tänä kesänä tavallista enemmän vilskettä. – Hyvät ilmat ovat tietenkin yksi luonnollinen tekijä, ja kyllä jäätelökioskikin varmasti on vilkastuttanut katukuvaa. Jäätelökioskia toivottiin torille pitkään, ja nyt kun se saatiin, niin kuntalaiset voisivat itse asiassa ruveta ehdottelemaan jo seuraavia kehitysideoita, hän keksii. Ainakin tällä hetkellä näyttää siltä, että kaupunki pystyy vuokraamaan jäätelökioskin myös ensi kesäksi. Sitä voitaisiin pyörittää samalla kaavalla kuin nytkin, eli nuorten yrittäjien voimin, sillä niin hienosti he ovat Laakkosen mukaan saaneet homman toimimaan. Myös torimyyjät ovat soitelleet Laakkoselle huomattavasti useammin kuin ennen. Tosin etenkin kirpputorimyyjät tuntuvat olevan vielä hieman arkoja ja haluavat varmistaa, että saako sinne torille nyt ihan tosiaan vain mennä. Kyllä, toriaikoina eli arkisin aamuseitsemästä kello 17 asti ja lauantaisin kello 14 asti, torille voi ihan kuka tahansa mennä myymään. Pienenä puutteena tosin on se, että kaupungilla ei ainakaan toistaiseksi ole tarjolla pöytiä, mutta erilaisia vaihtoehtoja punnitaan kaupungilla parhaillaan. Ehkä sinne voisi hankkia sellaisia kiinteitä pöytiä, jollaisia löytyy vaikkapa Tampereelta Tammelantorilta, sillä silloin pöytien varastointi ei olisi ongelma. – Tori kehittyy hitaasti, mutta varmasti, sillä kyllä me jatkuvasti mietimme, millaiset jutut siinä voisivat toimia. Kaikki ei tietenkään onnistu, kuten vaikka tämän kesän kalanmyyntikioski, jossa ei yrittäjän mukaan riittänyt asiakkaita sen auki pitämiseen. Kalakioskina toiminut kontti on vielä paikoillaan, mutta Laakkosen mukaan se viedään pian pois tilaa viemästä. Kiinni olevat kioskit eivät myöskään houkuttele torille ketään, hän sanoo, eivätkä ainakaan saa ihmisiä palaamaan torille kerta toisensa jälkeen. – Henkilökohtainen mielipiteeni on, että torille pitää ensin saada kauppiaita, ja asiakkaat tulevat sitten perässä huomatessaan, että tarjontaa riittää. Meidän pitää saada näytettyä, että torilla on elämää, ja siitä se toritunnelmakin sitten taas syntyy.