Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Live Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Onko Suomi autoilun kehitysmaa?

Valtion tilinpäätöksen mukaan tieliikenteeltä kerättiin erilaisina maksuina ja veroina viime vuonna lähes 8,3 miljardia euroa ja tietyön ylläpitoon ja tiehankkeisiin palautettiin vain noin miljardi euroa. Lienee maailmanennätys tuo nettosumma, jonka valtio autoilijoilta riistää. Tiestömme korjausvelkaa on kertynyt jo ainakin Lipposen ykköshallituksesta alkaen ja teidemme kunnosta päätellen emme enää ole sivistysvaltio. Liikenneturvallisuutta pohtinut työryhmä antoi moitteita siitä, että Suomessa kerätään valtavat sakkotuotot pienistä ylinopeuksista samalla kun ajoterveyteen ei kiinnitetä tarpeeksi huomiota. Onkin totta, että liikenteessä on paitsi heikentyneen fyysisen kunnon omaavia ihmisiä ja psyykkisestä ongelmista kärsiviä, jopa itsemurhaa yrittäviäkin. Vaarallisia ohittajia, kiilaajia ja turvavälistä piittaamattomiakin kuljettajia liikkuu teillämme ilman pelkoa kiinni jäämisestä. Mutta ilmeisesti valtiolle on tärkeintä vain saada kaikilta rahat pois muodossa tai toisessa. Uusia peltipoliiseja vaan tilaillaan, vaikka muutoin poliisin määrärahoja on rajustikin supisteltu. Jatkuvasti Suomi on myös EU- tuomioistuimessa johtuen siitä, että tulli perii laittomia maksuja muista EU- maista tuoduista autoista. Suomi on jo moneen kertaan hyvittänyt hiilijalanjälkensä autoilun osalta johtuen siitä, että olemme maksaneet autoilusta enemmän kuin muut maat ja autoilun kalleudesta johtuen, koska lentäminen on halvempaa eikä lentokoneessa tarvitse pelätä pönttökameroita tai auton särkymistä rikkinäisillä teillä. Moni ulkomainen turistikin varmasti tekee Suomeen ensimmäisen ja viimeisen automatkansa samalla kertaa. Poliitikot ja isojen kaupunkien päättäjät havittelevat parhaillaan nopeimpien junayhteyksien rakentamista Helsinki-Turku-Tampere kolmion kesken. Tulevaisuudessa maanteiden huonosta kunnosta johtuen siirrytään sitten hevos- ja aasivetoiseen "mooseksen" aikakauteen. Mutta ei se liikenteen rahantulo valtiolle lopu, sillä jonkin hevos- tai aasiveron poliitikot keksivät. Ylinopeusliikennemerkitkin joudutaan vaihtamaan 20 km/h-kylteiksi, näin saadaan päättäjien verovajerahakuopat täytettyä! Näillä toimenpiteillä myös palattaisiin siihen vanhaan vastaavaan "villin lännen" aikaan, jolloin vankkureiden edessä vetovastuussa on kylmäveriset suomenhevoset "karvaooppelit". Ylinopeuden tapahtuessa ja pönttökameran valojen loisteessa liikenteenvalvojat ajavat syyllistä takaa lämminverisillä villihevosilla "mustangeilla"!