Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Blogit Näköislehti Kaupallinen yhteistyö

Nokialainen pariskunta kulkee täyssähköautoilla arkena työmatkat ja ajaa lomalla Lappiin saakka – Sähköauton voi ladata kotipihalla ilman kalliita laitteita

Siurossa asuvien Susanna ja Pekka Rinteen lomamatka Muonioon sujui jouhevasti, ja sähköauton virta riitti hyvin. Pekka Rinne näyttää kännykästä karttasovellusta, joka suunnittelee reitin siten, että matkan varrella on pikalatauspaikkoja. Pikalataus kestää 20–30 minuuttia. Lapin matka on niin pitkä, että kuskin täytyy pitää joka tapauksessa taukoja. Muut sähköautoilijat ovat jättäneet sovellukseen arvioita latauspaikoista. Jos jokin latauspiste on epäkunnossa, niin sinne ei tule ajettua turhaan. Lappiin ajetaan kuitenkin vain kerran vuodessa lomalla, ja tavallisessa arjessa Rinteen pariskunta ei tarvitse tietoa julkisista latauspaikoista, koska molemmat lataavat täyssähköautonsa kotipihassaan. Suomalainen autoilija ajaa keskimäärin noin 50 kilometriä päivässä, niin Rinteetkin, ja siihen sähköauto soveltuu mainiosti. Tietoturvapalveluasiantuntija Pekka Rinne ajaa Siurosta työpaikalleen Tampereelle Sarankulmaan. Yhteen suuntaan työmatka on 27 kilometriä. Susanna Rinne taas ajaa Nokian keskustaan, jossa hänellä on oma kauneushoitola. Pekka Rinne lataa autonsa noin joka kolmas päivä, Susanna Rinne vähän harvemmin. Säästöä verrattuna bensalaskuihin Rinteiden autojen lataaminen maksaa noin 50 euroa kuukaudessa. Vuoden aikana Susanna Rinne on ladannut autonsa julkisissa latauspaikoissa alle kymmenen kertaa. Siurosta lähtiessä lähin pikalatauspaikka on ABC Kolmenkulmassa. Susanna Rinne osti käytetyn Nissan Leafin viime vuoden kesällä. Sitä ennen sillä oli ajettu 4 vuotta. Pekka Rinne on ajanut huhtikuusta lähtien Hyundai Ioniqilla, joka oli ollut aiemmin puoli vuotta autoliikkeen esittelyautona. Pariskunnan Minka-lapinkoiran häkki mahtuu Ioniqiin, kun auton takapenkit kaataa. Ioniq kulkee yhdellä latauksella reilut 200 kilometriä, Leaf noin 130-140. Pakkasella ja sateella matka jää lyhyemmäksi. Ioniq on suunniteltu matka-ajoon, kun taas Leaf on enimmäkseen kauppakassi ja työmatka-auto. – Asiakkaat kyselivät aluksi paljon sähköautostani. Leaf on niin erikoisen näköinen, Susanna Rinne sanoo. Hyundai Ioniq taas sulautuu muotoilunsa puolesta perinteisten autojen joukkoon. Pakkanen ei hyydytä nordic-sähköautoa Rinteillä ei ole autotallia eikä edes katosta sähköautojen suojaksi. Viime talven pakkaset eivät olleet autoilun kannalta ongelma. Rinteiden molemmat autot ovat nordic-malleja. Autot hoitavat automaattisesti akkujen pitämisen tarpeeksi lämpimänä, ja tietokone vahtii myös sitä, että akku ei pääse liian tyhjäksi. Leafin akun latauksen saa ajastettua kännykällä, samoin autojen sisätilan lämmityksen ja ikkunoiden sulatuksen. Ioniqiin vastaava kännykkäsovellus on tulossa ensi vuoden malliin. Hyundai Ioniqin akun takuuaika on 8 vuotta, itse auton 7 vuotta. Susanna Rinteen Nissan Leafilla on ajettu viisi vuotta, ja sen akun kapasiteetti on nyt 90 prosenttia alkuperäisestä. – Akku kestää auton eliniän, sanoo Pekka Rinne. ”Enää en ostaisi samaa laatikkoa” Hän kertoo, että käytettyjä sähköautojen akkuja voisi käyttää jatkossa energian varastointiin. Akkujen kierrätykseen on syntymässä teollisuutta. Pekka Rinne mainitsee vaasalaisen Dalas EV repairin, joka käyttää sähköautojen vanhoja akkuja aurinkoenergian varastointiin ja myös asentaa Leafeihin kunnostettuja akkuja. Sähköauton moottoria ja akkua ei tarvitse huoltaa. Jarrujen ja ilmastoinnin osat kuluvat. Vuosihuollot teetetään autojen omissa merkkihuoltamoissa. Auton vakuutusmaksut ovat samat kuin polttomoottoriautoissakin. Rinteet maksoivat talon seinään kiinnitetyistä kotilauspistorasioista noin 500 euroa. Pekka Rinne sanoo, että enää hän ei ostaisi kiinteästi seinään ruuvattavaa laatikkoa, vaan sellaisen, jonka saa otettua mukaansa. – Täyssähköauton elinkaarikustannukset ovat samaa tasoa kuin perinteisen polttomoottoriauton. Riippuu tietysti mitä autoja vertailee. Sopivasti vertailemalla saa kumman tahansa näyttämään halvemmalta, Pekka Rinne virnistää. Auto palkitsee pelillisesti tähdillä ja puilla Sähköautoihin siirryttiin Susanna Rinteen aloitteesta. – Mulla oli muutenkin auton vaihto ajankohtaista, ja halusin fossiilittoman kulkupelin, Susanna Rinne kertoo. Pariskunta on tyytyväinen valintaansa. – Miellyttävä ajaa, hiljainen, ei haise pahalta, kiihtyy nopeasti, Susanna Rinne sanoo. Sähköauto jarruttaa moottorilla, kun jalan nostaa kaasupolkimelta – vai olisiko kiihdytinpoljin oikea sana? Rinteiden autot kannustavat ajamaan energiaa säästäen. Ioniq näyttää Pekka Rinteelle ajohistorialistassa tähteä, jos matka on ajettu taloudellisesti. Susanna Rinteen Leaf taas näyttää kuljettajalle yhdestä viiteen puuta sen mukaan, miten taloudellisesti hän on ajanut. Viiden puun tasolle Rinne ei ole vielä päässyt.