Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Koronavirus Näköislehti Live Nostalgia Kaupallinen yhteistyö

Vapaaksi suorittamisesta: Jokainen löytää itselleen sopivan rentoutuskeinon vain kokeilemalla

Elämme monet kiireistä arkea – kukin määrittää kiireen määritelmän omassa arjessa. Jos ajatuksemme juoksee kuin vuoristorata, emme saa koppia ajatuksistamme. Milloin olet hidastanut tahtia ja pysähtynyt arkeen olemaan läsnä? -Kuuntele omaa kehoa mitä se sinulle viestii. Anna myös huomiosi mielelle ja aivoillesi. Stressi ja suorittaminen on monen arkea tänä päivänä. Arkea suoritetaan samalla kaavalla viikosta toiseen, kuukaudesta toiseen. Merkkeihin, joissa keho tarvitsee palautumista ei välttämättä osata heti reagoida. Tuntuuko arki raskaalta tai koetko olevasi normaalia kireämpi tai stressaantuneempi? On tärkeää, että päivässä on sellaisia hetkiä, kun aivot eivät saa informaatiota. Aivot ja mieli raksuttavat koko ajan, jos niitä ei laita paussille erilaisten tekemisten muodossa. Erilaiset elektroniset laitteet valtaavat päivämme, tuijotamme kännykän-, tietokoneen- tai television ruutua monia tunteja päivässä. Aivomme saa päivän aikana mahdottoman määrän informaatiota töistä, opiskeluista, sosiaalisesta mediasta. Jos emme rauhoita kehoamme ylikierroksilta vuoristorata vain jatkaa kulkuaan. Pyri saamaan jokaiseen päivään rauhoittumishetki. Jokainen löytää itselleen sopivan rentoutuskeinon vain kokeilemalla. Rauhoittumishetkiin vinkkejä: – Lue kirjaa ilman häiriötekijöitä, kuuntele äänikirjaa tai musiikkia, vietä aikaa luonnossa/metsässä, huolla kehoa, joogaa, venyttele, tee erilaisia rentoutusharjoituksia, neulo, kirjoita ajatuksia mielestäsi pois Tunnista voimavarasi ja sano tarvittaessa ei Suunnittele oma ajankäyttösi kalenteriin viikoittain. Ota suunnittelussa huomioon kaikki aikaa vievät asiat viikossasi. Tee tarvittaessa yhteinen kalenteri koko perheelle. Kuormitutko arjessasi, kun on liikaa tekemistä. Kaikkeen ei tarvitse sanoa kyllä. Opettele sanomaan ei sellaisille asioille, jotka kuormittavat sinua ja vievät arjessasi liikaa aikaa. Opettele myös siihen, ettet tunne huonoa omatuntoa, kun sanot ei. Fyysinen ja psyykkinen hyvinvointi Fyysisen hyvinvoinnin lisäksi psyykkinen hyvinvointi on tärkeää. Arjen hallinta ja suunnitelmallisuus auttaa psyykkisen hyvinvoinnin tasapainossa. Stressi ja kiire horjuttaa tasapainoa. Suunnitelmallisuus näkyy myös fyysisen hyvinvoinnin osalta. Kun suunnittelemme kalenteriin myös omat harrastukset muun perheen menojen lisäksi, meidän aikamme riittää myös omiin harrastuksiimme. Kun palaudumme ja nukumme riittävästi, fyysinen hyvinvointi kehittyy, paranee ja voi hyvin. Mene metsään Kun mieli on stressaantunut suuntaa itsesi metsään kävelemään. Metsässä vietetty aika tutkitusti alentaa stressiä mutta myös parantaa fyysistä kuntoa ja koordinaatiokykyä. Metsässä vietetty aika laskee verenpainetta sekä pulssia. Myös stressihormonin eritys vähenee. Jo pari kymmentä minuuttia – ja verenpaine laskee. Jo viisi minuuttia riittää – mieliala kohenee. Parantava vaikutus heikkenee, jos metsässä oleminen tehdään kiireellä. Kirjoittaja on personal tariner.