Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Koronavirus Näköislehti Live Kaupallinen yhteistyö

Nosteen ja hyvinvointikeskuksen välissä on hämmentävä aika

Hyvinvointikioski kauppakeskuksessa on ajatuksena nerokas. Tuodaan vastaukset kysymyksiin sinne, missä ihmiset muutenkin kulkevat. Noste on ollut käyttäjilleen tärkeä matalan kynnyksen asiointipaikka. Usein huolet ja kysymykset omasta terveydestä tai sairauden hoidosta hyvinvointikioskiasiakkaalla ovat sellaisia, ettei niiden vuoksi kannata soitella, jonotella ja odotella palvelua terveysasemalta saati ensiavusta. Huolia on silti. Kysymyksiä. Neuvojen tarvetta. Verenpaineen mittausta ja kysymyksiä tykytyksistä. Mihin nämä ihmiset jatkossa kysymyksensä osoittavat? Nosteen toiminnan lopettaminen ennen uuden hyvinvointikeskuksen valmistumista on hämmentävä ratkaisu. Terveyskeskus saa toistuvasti palautetta pitkistä odotusajoista ja puhelinpalvelun hitaudesta. Eikö ihmisten arkeen jalkautunut terveysneuvonta olisi juuri nyt paikallaan tasaamassa painetta. Erityisesti pitkäaikaissairaille hoidon seurantaa helpottavat terveyskioski-palvelut ovat verraton apu. Toisinaan kioskilla on myös enemmän henkistä kuin fyysistä merkitystä. Tuntuu rauhoittavalta tietää, että pääsen piipahtamaan asiantuntijan luokse, että joku kuuntelee terveyshuoleni. Koulujen terveyshoitajat ajavat samaa asiaa. Myös meitä vanhempia rauhoittaa se, että lastemme lähellä heidän arjessaan on terveydenhuollon ammattilainen. Yllättävän paljon sellainen palvelu helpottaa myös arjen aikatauluja.