Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Koronavirus Näköislehti Live Kaupallinen yhteistyö

Jäävätkö luovat aineet nyt suorittamatta - liikuntaakin täytyy etäkoulussa arvioida

Ekaluokkalaisen liikuntatunti kuluu suurin piirtein seuraavasti. Kännykkään tulee linkki Youtube-videoon tai ohje pyöräillä koululle ja takaisin. Linkistä voi löytyä joogaa tai tanssivideo, jonka liikkeitä tulee noudatella. Usein etäkoulun äidinkielen ja matematiikan tuntien jälkeen ekaluokkalainen mielellään luovuttaa. ”Jaa täällä on vielä liikuntaa”, hän huokaa ja toteaa, että sitähän nyt tulee muutenkin. Kuvaa ei tarvitse liikuntatehtävästä koululle lähettää - saati videota. Lähinnä arvostelun perusteena näyttää olevan luottamus siihen, että liikutakin tulee suoritettua. Se ei riitä. Nokialla lasten ja nuorten elintavoissa on runsaasti haasteita: ylipaino ja lihavuus, yksipuolinen ruokailu, niukka kasvisten käyttö, vähäinen kuidun saanti, liiallinen suolan, sokerin ja kovan rasvan saanti sekä epäsäännöllinen ruokailu on nostettu esiin myös hyvinvointistrategiassa. Ei ole siis yhdentekevää, miten etäkoulun aikana esimerkiksi liikuntasuorituksia seurataan tai arvioidaan. Eräs tamperelainen lukioikäisen tyttären äiti pohti kanssani erityisesti arviointia. Hänestä tuntui oudolta, että opettaja kyllä ohjaa oppilasta laskemaan oikein, mutta opettaja ei kuitenkaan arvioi tai ohjaa oppilasta kumartumaan oikein, seisomaan suorassa tai vaikkapa juoksemaan oikeassa, ergonomisessa asennossa. Toisin sanoen, liikuntatuntien laatua ei paikoin seurata. Pidetään tänä aikana huolta myös luovien aineiden suorittamisesta ja laadusta, sillä ne tulevat vaikuttamaan lastemme terveyteen ja elintapoihin. Arvosana ei ole tärkeä, ohjaus sen sijaan on.