Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Koronavirus Näköislehti Live Nostalgia Kaupallinen yhteistyö

Muuttaako Korona yritysten arvoja?

Korona on kyseenalaistanut monia asioita ja yhtenä tärkeimmistä talouden toimintaa ja yritysten roolia. Tuotannon tarkoitukseksi ei enää riitä maksimivoiton tuottaminen minimiajassa ja omistaja-arvon maksimointi. Tähän näyttävät yhtyvän jo monet johtajat ja omistajatkin. Maailmassa uhkaavat epävarmuudet, riskit ja kriisit. Yritystasolla tähän on vastattava varautumalla rahoituspuskurein ja laajentamalla tuotevalikoimaa tuotekehitystä lisäämällä. Tarvitaan välituotteiden ja raaka-aineiden varastointia, rakentamalla arvoketjut kiinteämmiksi ja kansallisiksi sekä luomalla vaihtoehtoisia toimintamalleja syvien kriisien varalle. Kun yhteiskunta nyt vastaa veronmaksajien rahoilla yritysten riskeistä on syntynyt kysymys, onko yhteiskunnalla oltava sanansija yritysten tuleviin voittoihin. Silloin puhutaan pääomatulojen verotuksesta. Yrityksen arvonmuodostus on kehittyneissä yhteiskunnissa suurelta osin yhteiskunnallista. Se on tulosta yhteiskunnan instituutioiden kehitysasteesta ja sidosryhmien panoksesta, tutkimuksesta, sivistyksestä, luottamuksesta ja hyvinvoinnista. Pitäisikö yritysten toimintaa tulevaisuudessa arvioida niiden tuottaman yhteiskunnallisen arvon perusteella? Korona on synnyttänyt osassa yrityksissä omistajien, johdon ja henkilöstön yhteistyön yrityksen voimavaraksi. Tuotannon turvaaminen, rahoitus, kehittämistoiminta, arvoketjut, logistiikka, henkilöstön kehittäminen ja hyvinvointi, tuotannon laatu, tuottavuus ja kustannustaso, toimintatavat ja arvot on saatava konkreettisiksi yhteistoiminnan käytännöiksi. Tarvitaan lisäksi omistajien ja henkilöstön yhteinen rahasto tulevaisuuden puskurointiin ja kehittämistoimiin kuin myös palkitsemiseen. Tampereella Jari Roslöf ja Veikko Räntilä