Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Live Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Leena sai koko seudun sekaisin - Koskenmäen K-Marketin asiakkaat ovat yhtä mieltä siitä, että "Meidän Leena" oli täysin oikea valinta ”Vuoden kaupan työntekijäksi”

Esimerkillinen. Ammattitaitoinen. Asenteeltaan täyden kympin asiakaspalvelija, joka tartuttaa hyvän mielen kaikkiin ympärillään oleviin. Tämän Koskenmäen Vaahterakadun K-Marketin asiakkaat ovat tienneet jo 14 vuoden ajan, mutta nyt sen tietää koko Suomi. Siis sen, että Leena Salokannel, "K-ryhmittymän Vuoden kaupan työntekijä", rakastaa työtään kaupassa ja on siinä omimmillaan. Koko kilpailuruljanssi tuli Leenalle lähes täytenä yllätyksenä, vaikka hän olikin ollut kuulevinaan outoa kuiskuttelua jostain vireillä olevasta äänestyksestä. – Sitten eräänä aamuna heräsin sikeästä unesta puhelimen ääneen. Soittaja oli meidän kauppias, joka kertoi, että olen päässyt tällaisen kilpailun äänestyksessä kolmen finalistin joukkoon. – Näen yleensäkin niin paljon unia, että oli pakko kysyä kauppiaalta, että puhunko nyt sun kanssa oikeasti puhelimessa vai näenkö unta. Hän sanoi, että kyllä me puhumme ja että olen kaiken lisäksi saanut hurjan paljon ääniä. Äänten lukumäärä ei kuitenkaan ollut kisassa ratkaiseva tekijä, vaan äänestäneiden asiakkaiden kommentit. – Olen lukenut niitä ja ne ovat aivan ihania. En tiennyt, että minusta on tykätty täällä näin paljon, Leena Salokannel huokaa silminnähden liikuttuneena. Kilpailun voitto ratkesi viikko sitten K-Team Päivillä Helsingin Messukeskuksessa. Kahdella muulla finalistilla oli kannustusjoukoissaan kymmenittäin, ellei peräti satamäärin tukijoita, jotka jakoivat "varmaa voittoa" omille sankareilleen jo etukäteen. Toisin kuitenkin kävi. Leena matkasi Helsinkiin kolmen työkaverinsa kanssa ja kaappasi voiton itselleen, ja samalla työkavereilleen, asiakkailleen, kaupalle sekä koko Koskenmäelle. Ja tietysti kotikaupungilleen Nokialle. Nyt koko ruljanssi jo hymyilyttää, mutta vaikka Leena on aina ollut rennon oloinen ja naurava ihminen, kisajännitys aiheutti hänelle sellaisen blackoutin, ettei hän muista koko seremoniasta yhtään mitään. – Jännitin lavalla niin paljon, etten tajunnut edes sitä, että voitin, ennen kuin kanssakilpailijat alkoivat onnitella. Jälkeenpäin Leena on katsonut kisaa videolta nähdäkseen, mitä hän mahtoi vastata juontajan kysymykseen siitä, miksi juuri hänen pitäisi voittaa. – Vastasin, että rakastan meidän kauppaa, rakastan työkavereitani ja asiakkaat ovat meidän elämän eliksiiriä. Se , että koskenmäkeläinen pienmyymälä pystyi panemaan kampoihin suurten asutuskeskusten isoille rautakaupoille Citymarketeista puhumattakaan, on ihme. Ja niin tapahtui, että nokialaismarketin myyjätär antoi kasvot sille tärkeälle työlle, jota lähikaupat ja niiden henkilökunta tekevät päivittäin. Kuten sen, että kaupassa käymisestä muodostuu sosiaalinen tapahtuma, jossa puhe pulppuaa puolin ja toisin, ja jossa asiakas on kaveri, jota kuunnellaan. Leenalle se on ollut, ja on edelleen tärkeä osa elämää. Se paljon puhuttu elämäntyö. – Kun asiakkaat sanovat, että voitto meni oikeaan osoitteeseen, silloin tietää, että tämä elämäntyö ei ole mennyt hukkaan, vaan siitä on jäänyt jotain käteenkin, iloitsee onnellinen voittaja, joka tunnetaan siitä, ettei hän koskaan anna oman huonon tuulensa näkyä työssään. Tähän ammattimaiseen asenteeseen ohjaa motto, jonka Leena on ottanut omakseen. – Elä elämäsi hymyillen, hymyile läpi kyynelten. Se on sanonta, joka on jäänyt minulle mieleen. "En tiennyt että minusta on tykätty täällä näin paljon!"