Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Koronavirus Näköislehti Live Kaupallinen yhteistyö

Hartauskirjoitus: Psalmien sanomaa

Minut vihittiin papiksi neljän muun kanssa Turun tuomiokirkossa. Alttarilta matkamme jatkui eri seurakuntiin. Yhteyttä pidimme jonkin aikaa kuitenkin niin, että sähköpostitse harjoitimme hengellistä matkakumppanuutta käyden läpi psalmeja ja niiden herättämiä ajatuksia. Psalmeissa ihmiset purkavat avoimesti ja rehellisesti sisintään Jumalalle. Niissä näkyy ihmiselämän ja sen herättämien ajatusten ja tunteiden koko kirjo. Niissä tulee esille myös se, mistä ihmiset ovat saaneet apua ja lohdutusta. Kiitos ja ylistys kulkevat rinnan avunpyyntöjen kanssa. Psalmien kirja oli Jeesuksenkin rukous- ja virsikirja. Hän lainasi puheissaan niiden sanoja. Ne myös kertovat hänestä. Kun hän ylösnousemuksensa jälkeen ilmestyi apostoleille, hän sanoi: ”Kaiken sen piti käydä toteen, mitä Mooseksen laissa, profeettojen kirjoissa ja psalmeissa on minusta kirjoitettu.” Viime keskiviikkona oli tuhkakeskiviikko, josta alkoi pääsiäiseen päättyvä paastonaika. Tuhkakeskiviikko on saanut nimensä tuhkan sirottelemisesta pään päälle. Se oli katumuksen ja parannuksen vertauskuva. Paastonajan perimmäinen tarkoitus puolestaan on se, että ihminen raivaa elämässään tilaa niille tärkeimmille asioille, suhteelle Jumalaan ja lähimmäisiin. Tuhkakeskiviikon psalmin 57 taustahistoria on se, että Daavid pakoilee kuningas Saulia, joka vainoaa häntä. Daavid on mennyt luolaan piiloon. Hän sanoo: ”Armahda minua, Jumala, armahda minua, sinuun minä turvaan. Minä kätkeydyn siipiesi suojaan, kunnes myrsky on ohitse. Minä huudan avukseni Jumalaa, Korkeinta, hän vie asiani päätökseen. Kun vainoojani herjaavat minua, hän lähettää taivaasta avun ja pelastaa minut. Hän antaa armonsa, hän on uskollinen! Jumala, sinun armosi ulottuu taivaisiin, sinun uskollisuuteesi ylös pilviin. Kohotkoon kunniasi ylitse taivaitten, kirkkautesi yli kaiken maan!” Jumala näkee myös meidät mikä sitten onkaan tilanteemme. Hän on jo lähettänyt taivaasta apunsa meille ja koko ihmiskunnalle. Hänen Poikansa Jeesuksen Kristuksen ansiosta meitä ei taivaallisen tuomioistuimen edessä tuomita tekojemme mukaan vaan armahdetaan, kun uskomme. Kaikki muu on pientä ja ohimenevää tuon suuren lahjan rinnalla. Toki me saamme turvautua Jumalaan jopa niiden pienimpienkin asioidemme kohdalla ja luottaa siihen, että hänen tahtonsa meitä kohtaan on hyvä ja että hän on uskollinen.