Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Live Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Hartauskirjoitus: Monenlaisia kysymyksiä

Kesä on antanut meille aikaa tehdä kaikenlaista. On ollut sadepäivän sisäpuuhaa, loman lepoa, remonttia, puutarhatyötä, lasten kanssa oloa, auringolta suojautumista, retkiä ja paljona kaikkea muuta. Vieläkin kesä mahdollistaa monenlaista. Toki kohta aletaan valmistautua koulujen alkuun, päätellä viimeisiä kesälomia ja valmistautua sadonkorjuuseen. Itselläni kesä piti sisällään mukavia työtehtäviä. Kaiken muun lisäksi siihen mahtui kaksi rippileiriä ja aikaa tutustua uusiin ihaniin nuoriin. Ripariviikon aikana ehdittiin pohtia ja keskustella monenlaista. Itsekin sain oppia taas uutta. Nuorten suoraviivaisten kysymysten edessä yhteiskunnan ja kirkon rakenteet tuntuivat melko jäykiltä. Lyhyeen miksi-kysymykseen ei löytynytkään niin lyhyttä vastausta. Vastauksen muodostaminen, kun piti aloittaa kirkolliskokouksen merkityksestä ja muodostumisesta, sieltä päästiin oman seurakunnan hallintoon ja meidän kristittyjen tehtävään. Kysyjälle olikin jo tässä vaiheessa tullut uusi tärkeämpi kysymys mieleen, johon vaadittiin heti vastausta ja alkuperäisestä ajatuksesta ajauduttiin jo seuraavaan. Jos sinulla on joskus mahdollisuus saada luettavaksesi rippikoulun oppikirjaa, niin sitä kannattaa silmäillä. Yllättävän paljon ja yllättävän monipuolista asiaa sisältyy rippikouluun. Ei ole mikään ihme, että kysymyksiä syntyy paljon. Tässä oman arkipäiväisen elämän keskellä hyvin harvoin tulee pohdittua omaa uskoa kovin monelta kannalta. Miten hoidan uskoani? Mitä usko tarkoittaa? Miten se näkyy elämässäni? Miten kohtaan lähimmäiseni? Mitä Isä meidän -rukouksessa oikein sanotaan? Jeesus on antanut meille vaativan esimerkin Jumalan tahdon mukaisesta elämästä. Esimerkiksi Vuorisaarnasta Raamatusta voidaan lukea ohjeita siihen. Ihan sama –rippikoulun oppikirja tiivistää Vuorisaarnan lauseeseen: Olkaa siis täydellisiä! Siinä on meille kristityille elämänohjetta kerrakseen. Ihmiselle ei Jumalan tahdonmukainen elämä ole ihan helppoa. Monenlaisia kiusauksia ilmestyy eteen joka päivä ja vastuu valinnoista jää minulle itselleni. Kristuksen sovitustyöhön turvaten saan luottaa siihen, että Jeesus on valmistanut, valinnoistani huolimatta, tien Taivaankotiin ja lunastanut pääsyn sinne. Pelastuminen ei ole kiinni omista teoistani ja valinnoistani. Usko riittää. Joihinkin elämän kysymyksiin vastaus on lyhyt toisiin pidempi.