Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Koronavirus Näköislehti Live Nostalgia Kaupallinen yhteistyö

”Miksi meille riskiryhmäläisille Nokialla soitti robotti?”, kysyy Nokian Eläkkeensaajat ry mielipiteessään

Julkisessa keskustelussa nousi huoli meistä kotona asuvista riskiryhmäläisistä, jotka emme saa minkäänlaisia palveluja yhteiskunnalta. Noudatimme kuuliaisesti vahvoja suosituksia, jotka valtiovalta meille antoi suojellakseen sekä terveyttämme että elämäämme. Olimme karanteeninomaisissa olosuhteissa kodeissamme ja vältimme sosiaalisia suhteita. Emme menneet edes terveyskeskukseen ja jopa peruimme meille annettuja kiireettömiä aikoja terveydenhuoltoon. Toukokuun lopulla osa järjestömme jäsenistä sai puhelun, jossa nokialaisen viranhaltijan ääni puhui nopeasti, antoi ohjeita vastaamisesta ja samalla pudotti osan vastaajista linjoilta. Kaikki nopeimmatkaan vastaajista eivät pysyneet ohjeissa mukana. Edes ”en ymmärtänyt” -painike ei palauttanut nauhoitetta kyselyn alkuun. Lehdistä olemme lukeneet, että orivetiset ja tamperelaiset riskiryhmäläiset ovat saaneet puhelun oikealta ihmiseltä ja he ovat voineet keskustella tilanteestaan ja saada neuvoja. Myöhemmin heihin on oltu yhteydessä kaupungin taholta henkilökohtaisesti, jos tarvetta on ollut. Nokian Eläkkeensaajat ry kysyy päätöksen robottisoitosta tehneeltä viranhaltijalta perusteluja päätökseensä: Miksi Nokialla valittiin robottisoitto? Sekä miten saatua tietoa on hyödynnetty käytännössä? Kuinka moneen soittoon vastanneeseen ihmiseen on oltu yhteydessä henkilökohtaisesti? Millaista apua tai palveluja nokialaiset riskiryhmään kuuluneet ovat eniten kysyneet? Ovatko he saaneet robottiyhteydenoton jälkeen henkilökohtaisen yhteydenoton Nokian kaupungin taholta? Mitä palveluja riskiryhmäläiset ovat saaneet robottisoittoon perustuen? Kiitos vastauksesta jo etukäteen, Matti Päivärinta puheenjohtaja, Nokian Eläkkeensaajat ry