Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Blogit Näköislehti Kaupallinen yhteistyö

Kohti Alahärmän MM-kisoja: Jos kaikki kartingtaivaan tähdet ovat Nikolaksen puolella, hän taistelee paikasta palkintokorokkeella

Nokialaisen kuljettajalupauksen Nikolas Pirttilahden karting-kausi alkaa kääntyä lopuilleen, mutta jännitettävää riittää vielä muutamaksi viikoksi. Syyskuun 5.–8. päivänä Alahärmässä ratkotaan OK-luokan maailmanmestaruus, ja jos kaikki menisi aivan nappiin, Pirttilahdella on mahdollisuus nousta palkintokorokkeelle. – Realistinen tavoite on kympin sakissa. Karting on siitä hauska laji, että kisoihin voi valmistautua niin hyvin kuin vain pystyy, ja silti ennakoiminen on vaikeaa, kun loppusijoitukseen vaikuttaa noin miljoona asiaa ja lisäksi tarvitaan ripaus onnea, Pirttilahti sanoo. Täydellisiä ajoituksia ja kylmiä hermoja Alahärmässä ainakin puitteet ovat kohdallaan, ja Pirttilahti nostaakin suomalaisradan Belgian Genkin rinnalle Euroopan karting-ratojen kärkikastiin. Ilmat ovat arvoitus, niin kuin Suomessa yleensäkin, mutta rata taas on hyvinkin tuttu. Tosin se on yksi karting-maailman nopeimmista radoista, ja Pirttilahti laskeskelee keskinopeutensa nousevan yli sataan kilometriin tunnissa. – Sellainen nopeus vaatii täydellisiä ajoituksia, nopeaa reagointia ja hyvää fyysistä kuntoa. Ja tietenkin kylmiä hermoja, sillä jos pää ei pidä, virheitä tulee helpommin eikä niitä nopeita ratkaisuja pysty tekemään. Hermot ovatkin yksi asia, mihin Pirttilahti on kiinnittänyt tällä kaudella erityisesti huomiota. Kropan pitäminen kunnossa on kohtuullisen helppoa, etenkin nyt, kun Flying Finn Academyn suojatti aloitti lukio-opinnot Sammon urheilulinjalla ja koulunkin puolesta järjestetään muun muassa aamuharjoituksia kolmesti viikossa. Siihen päälle sopivasti punttia, lenkkiä ja pyöräilyä, niin ajon aikana ei tarvitse huolehtia kropan väsymisestä. Mutta entä se pää, tuo kaikkien toimintojen ohjauskeskus? – Monet kuljettajat harjoittelevat keskittymistä videoiden avulla, mutta minulle sopii paremmin mielikuvaharjoitteet. Minulla on aina ollut hyvät kilpailuhermot, mutta tällä kaudella olen oppinut oman mentaalivalmentajan kanssa rentouttamaan aivojani entistä paremmin ja tyhjentämään mieleni täydellisesti ennen kisoja. Odotusten mukainen kausi Ensimmäistä kertaa kautta historian Suomessa ajettavien MM-kisojen alla radalla ajetaan myös testikilpailu, jossa haetaan asetelmia varsinaista MM-kilpailua varten. Pirttilahden kohdalla vauhdin pitäisi olla kohdallaan, ainakin jos luotetaan EM- ja SM-sarjojen viimeisissä osakilpailuissa nähtyihin suorituksiin. Reilu viikko sitten päättyneellä suomenmestaruuskiertueella Sarlin Race Teamia edustanut Pirttilahti nousi viiden osakilpailun jälkeen palkintokorokkeelle pokkaamaan SM-pronssia. Neljä osakilpailua sisältänyt Euroopan mestaruussarja sen sijaan saatiin pakettiin jo muutama viikko sitten. Saksalaisen CV Performance Group Teamin tallissa ajava Pirttilahti kaasutti OK-luokassa kaikkiaan 90 kuljettajan joukosta kymmenenneksi. Viimeiseen finaaliin hän lähti vasta sijalta 15, mutta onnistui huippuvauhdin ansiosta mittauttamaan kymmenkunta nopeinta kierrosaikaa ja tuli maaliin viidentenä. – Kausi meni kummassakin sarjassa kokolailla odotusten mukaisesti. Ajoin nyt toista kautta tässä samassa luokassa, joten minulla oli siitä jo kokemusta ja olin oppinut viime kauden virheistäni, Pirttilahti sanoo. OK-luokan Euroopan mestaruuden vei odotetusti hallitseva maailmanmestari ja Pirttilahden tallikaveri Lorenzo Travisanutto , jonka kanssa Pirttilahti iskee yhteen Alahärmässä. MM-kilpailu on erinomainen koitos Pirttilahden kaltaisille kuljettajille, joilla on tähtäin kansainvälisissä kisoissa ja tavoitteena ammattilaisen ura, ehkä jonakin päivänä jopa formula ykkösissä. – Autourheilussa ei pyöri Suomessa ollenkaan samanlaiset rahat kuin Euroopassa, mutta olen tosi tyytyväinen, että olen saanut hankittua sponsoreita ja he ovat pysyneet mukana tässä kausien aikana. Mutta lisääkin tarvitaan, ja sitä työtä teen koko ajan, kasvatan verkostoja ja yritän päästä tapaamaan eri yritysten edustajia. Se on välillä aika kovaa hommaa, mutta eihän sitä mitään saavutakaan, jollei ole valmis tekemään lujasti töitä.