Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Koronavirus Näköislehti Live Kaupallinen yhteistyö

Mielipide: Yövaatteet päällä päivisin, lääkkeissä viivästystä, kylmä huone ja ruokaa rinnuksilla – Seurasin ystävän kohtelua palvelutalossa ja mietin, tehdäänkö tarkistuksia riittävän usein?

Nokian perusturvalautakunta käsitteli jo toistamiseen valtuutettu Anne Nymanin aloitetta siitä, että vanhusten hoivapalveluissa tehtäisiin tarkistuksia myös ennalta ilmoittamatta ja vähintään kerran vuodessa (AL 28.12.2019) Tähän aloitteeseen yhtyy myös allekirjoittanut, joka seurasi hyvän aikaa ystävänsä ja tämän omaisen tilannetta eräässä Esperi Caren ylläpitämässä nokialaisessa palvelutalossa ja kirjasi ylös epäkohtia. Kiinnitin huomiota muun muassa seuraavin seikkoihin, joista reklamoin myös johtajalle. Potilaan omahoitaja oli erittäin passiivinen. Lääkkeitä ei annettu oikeassa aikataulussa, vaan usein myöhässä, vaikka oikea-aikainen lääkitys oli potilaan tilanteessa välttämätöntä. Pyörätuolipotilas oli päässyt putoamaan lattialle ja vasta sen jälkeen alettiin käyttää turvavyötä. Useamman kerran omaisen saavuttua paikalle (hän kävi joka päivä) potilaalle ei oltu annettu juotavaa, vaikka potilas oli kykenemätön nousemaan itse sängystä eikä pystynyt itse omatoimisesti ottamaan juotavaa. Ironista oli sekin, kun hänen yöpöydälleen oli pantu cola-tölkki, jota ei kuitenkaan avattu ja jota potilas ei kyennyt itse aukaisemaan. Suihkussa käytettiin kerran viikossa ja vasta kun asiasta huomautettiin, niin luvattiin, että tarpeen vaatiessa ja kuitenkin potilaalla oli jatkuvasti esimerkiksi hiukset likaiset. Samoin likaiset vaatteet. Ulkona potilasta ei käytetty kertaakaan. Yöasuja ei aina vaihdettu päivävaatteisiin. Potilaan huone oli kylmä ja omaisen tästä huomautettua. vastaus oli, että "täällä on kylmiä huoneita. Ja täällä on lämpimiä huoneita". Omainen muistaa ikuisesti säälittävän näyn, kun hän tuli käymään noin kello 13.30 ja potilas nukkui ruokapöydän ääressä, vaikka ruokailu oli oli aloitettu noin 11.00. Ruokaa oli suurin osa sylissä, rinnuksilla ja lattialla ja potilas on vääristyneessä ja hankalassa asennossa, ja oli ollut siinä pitkän aikaa, ja kauanko olisi ollutkaan ellei omainen olisi tullut käymään ja vienyt potilaan omaan huoneeseen. ”Eräskin mummo olisi seuraavaksi kupsahtanut lattialle, ellemme olisi tästä erikseen hoitajille huomauttaneet.” Allekirjoittaneen huomio kiintyi myös vierailun yhteydessä kiertäessämme asukkaiden vapaa-aikatiloissa, että eräskin mummo nukkui sohvalla pää polvissa ja olisi seuraavaksi kupsahtanut lattialle, ellemme olisi menneet sanomaan hoitajille, jotka olivat kokoontuneet pyöreän pöydän äärelle. Hoitaja kyllä meni heti mummon luokse, mutta johtuiko se siitä, että olimme vierailulla, en tiedä. En halua tällä syyllistää hoitajia, mutta omaista kuuntelemalla oli paljon tilanteita, joissa parempi tilannearviointi olisi ollut paikallaan. Ystäväni lyyhistyi kerran täysin, ja hänen tilansa katsottiin niin huonoksi, että hänet vietiin Nokian terveyskeskukseen. Siellä lääkäri tutki hänet sen verran pintapuolisesti, ettei huomannut hänen suupielensä roikkuvan. Lääkäri ilmoitti vain, ettei vanhoja ja eteneviä pitkäaikaissairaita lähetetä jatkotutkimuksiin, vaan kotiutti hänet hoitolaitokseen. Viikon kuluttua Esperi Caressa käynyt lääkäri totesi, että potilas oli saanut aivoinfarktin. Sitten alkoi alamäki. Siitä jonkun päivän kuluttua oli kyse enää päivistä ja tunneista. Potilaan menehdyttyä omainen oli surun murtama ja vain pari hoitajaa esitti pahoittelunsa. Omaisen käydessä tyhjentämässä huonetta toiset hoitajat menivät vain kylmästi ohi esittämättä minkäänlaista osanottoa, vaikka varmasti tiesivät tapahtumasta. Tämä tuntui omaisesta surun keskellä pahalta. Kylmän huoneen ongelmaa yritettiin kuulemma myöhemmin korjata, mutta se ei ainakaan täysin onnistunut enää tämän potilaan kohdalla. Toivottavasti seuraava asukas saa lämpimämmän huoneen. Perusturvalautakunnankin tietoon on ilmeisesti tullut epäkohtia, eihän muuten toista aloitetta asiasta olisi muuten pistetty alulle. Tietooni on tullut, että esimerkiksi Esperi Caressa olisi tehty viimeisen vuoden aikana ainakin yksi tarkastuskäynti, mutta koska siitä oli ilmoitettu etukäteen, johtopäätös oli ollut, että kaikki kunnossa, ei mitään huomautettavaa. Irmeli Kuosmanen, Tampere