Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Koronavirus Näköislehti Live Kaupallinen yhteistyö

Hyvää tahtoa on vaikea arvostella

Kauppaketjun televisiomainos kestää toista minuuttia. Se on paljon ja kallista. Viesti on selkeä: me olemme täällä yhä, sinua varten. Hyväntuulisten myyjien kannustavat katseet ja leikkisä tapa heitellä vessapaperirullaa tuntuu lähes liikuttavalta. On toivoa. Kauppa on auki. Sinne saa mennä. Puolueet aatteeseen katsomatta ovat vastaavaan tapaan tulleet esiin halunaan auttaa. Tässä ajassa on poikkeuksellista yhteenkuuluvuuden henkeä, jonka jalkoihin tuntuvat jäävän arvoerimielisyydet, voitontavoittelu, myynnin edistäminen ja asenteelliset ristiriidat. Pehmeät arvot korostuvat. Ja sittenkin: kaupan tavoitteena on myydä tuotteitaan, poliittisen järjestön pysyä elossa ja mielissä - kasvaa. Normaaliolosuhteissa toimintaa arvosteltaisiin irtopisteiden keräämisenä. Jopa häikäilemättömyytenä ja heikkojen hetkien hyödyntämisenä. Yhtenäiskulttuurin nurja puoli on epäkohtien unohtuminen. Oliko niitä ensinkään, jos niistä ei enää puhuta saati kinata? Mikä merkitys erilaisilla arvoilla tai asenteilla oikeastaan on? Ja ei, niiden paikka ei ole kriisin ytimessä. On silti kiinnostavaa nähdä, millaisen arvoilmapiirin korona-aika jättää jälkeensä. Miten käy esimerkiksi sellaisten perustavanlaatuisten asioiden kuten ammattiyhdistystoiminnan tai puoluepoliittisten ydinkysymysten, pyöristyvätkö kärjet? Jatkuuko hallituksen yhtenäiseltä vaikuttava linja ja mitkä ovat niitä kysymyksiä, joista jatkossa tulemme olemaan periaatteinemme eri mieltä?