Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Live Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

He, jotka näyttävät muille autoilijoille Saabin paikan

Ettäkö Saab olisi huono auto? Kateellisten panettelua kaikki tyynni. Ehkä siksi, että Saab ei ole ollut koskaan se kaikkein edullisin perheauto. Ja sekin, että ”Saabin on aina pakko päästä ohi”, johtui yksinkertaisesti vain siitä, että itse alinopeutta ajaneet japsiautoilijat eivät tienneet, että Saabin mittari näytti täsmälleen oikein. Absoluuttisena totuutena tämän allekirjoittavat kaikki 4000 Suomen Saab-klubin jäsentä, joista useimmat eivät ole tyytyneet vain yhteen lempimerkkinsä edustajaan. Klubin puheenjohtaja Petteri Virtanen kertoo omistavansa tällä hetkellä viisi Saabia. – Huomenna on yksi Saab lähdössä, niin sitten olisi paikka taas seuraavalle, Virtanen naurahtaa. Klubin kunniapuheenjohtaja, Harjuniityssä asuva Juha Lehtonen paljastaa aikoinaan sopineensa kotona, että raja pidetään kymmenessä. – Eli jos ostin yhden lisää, niin sitten täytyi vastaavasti myös luopua jostain. Nyt määrä on vähentynyt selvästi, eli niitä on tällä hetkellä viisi, Lehtonen hymähtää. Tai siis ei ainakaan kymmentä enempää. Rompepäivillä Saab-harrastajat paitsi tapaavat toisia klubilaisia ja kierrättävät varaosia, myös etsivät ja löytävät jopa merkkiliikkeistä saatuja varaosalahjoituksia. Olkoonkin, että uustuotanto takaa sen, että 96-Saabin voi rakentaa tänäkin päivänä täysin uusista osista. Ei siis ihme, että harrastus kiehtoo, etenkin kun sen on saanut verenperintönä. – Itsellä kiinnostus lähti siitä, että meillä oli kotona Saabeja, koska isäni oli Valmetilla töissä ja sai siihen alennukset, ja sitten kaveri, Miettisen Ilpo, ajoi ysikutosella kilpaa ja siksi minunkin täytyi saada viilattu ysikutonen, Lehtonen hekottaa. Ja sitten niitä piti alkaa entisöidä. – Tähän mennessä olen entisöinyt 18 Saabia, Lehtonen laskee. Saabissa Lehtosta ja Virtasta viehättää auton omaperäisyys. – Saab on aina ollut tunnistettavasti omannäköisensä ja onhan se kotimaisuusastekin ollut monille tärkeä asia, Lehtonen tuumaa. Saab on myös ollut monessa uudistuksessa tekninen edelläkävijä. – Muun muassa lampunpesimet ja lämmitettävät istuimet, Virtanen sanoo. – Ja isot 15-tuuman renkaat, joiden ansiosta auto on kuin kotonaan suomalaisessa talvikelissä, Lehtonen toteaa. Eikä siihen ole mitään lisättävää. ”Kaveri, Miettisen Ilpo, ajoi ysikutosella kilpaa ja siksi minunkin täytyi saada viilattu ysikutonen.”