Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Koronavirus Näköislehti Live Nostalgia Kaupallinen yhteistyö

Lähijunan tulevaisuus vaikuttaa valoisalta - lähijunapilotti on sujunut vähintäänkin toivotulla tavalla, mikä antaa uskoa kokeilun jatkolle.

Tampereen kaupungin joukkoliikennejohtaja Mika Periviita vaikuttaa hyvin tyytyväiseltä Tampereen seudulla joulukuun puolivälissä käynnistyneeseen lähijunakokeiluun. – Pilotti lähti jo joulukuussa kivasti liikkeelle ja edelleen paremmin on mennyt 3. helmikuuta jälkeen, kun Nysse-kausiliputkin alkoivat kelvata junissa. Toki koronavirus on tällä viikolla purrut juniin siinä missä muuhunkin joukkoliikenteeseen. Lähijunakokeilu on lisännyt junavuoroja Nokian ja Tampereen, Tampereen ja Toijalan sekä Tampereen ja Mänttä-Vilppulan välille. Se on parantanut mahdollisuutta kulkea junalla lähikunnista Tampereelle ja uusia lähijunavuoroja on ajoitettu niin, että lähijunaa voisivat hyödyntää opiskelijat ja työmatkalaiset. Optio jatkamiselle on olemassa Pilotti kestää kuluvan vuoden loppuun, mutta sitä on mahdollista jatkaa vielä 1,5 vuotta. – Minulla ei ole viime hetken tietoa tilanteesta, mutta uskon kyllä, että liikenne jatkuu. Niin hyvin se on lähtenyt liikkeelle, Periviita toteaa. Saman on pannut merkille Nokian kaupungin kehitysjohtaja Mikko Nieminen . – Lähijunakokeilu ja sen tuomat lisävuorot on otettu erittäin hyvin vastaan. Kokeilu on mennyt hyvin ja käyttö ja palaute on antanut vahvan viestin siitä, että toiminnan vakinaistamiselle olisi potentiaalia, Nieminen sanoo toiveikkaana. – Ainakaan tämänhetkisten tietojemme mukaan yhteys ei ole katkolla. Samansuuntaisen arvion junapilotista esittää edunvalvontapäällikkö ja päärataryhmän sihteeri Jouni Koskela Pirkanmaan Liitosta. – Meillä Pirkanmaan liitossa ei ole matkustajalukuja, mutta lähituntumatietona on, että matkustajia on ollut hyvin, erityisesti Nokia-Tampere -yhteydellä. – Lisäksi olemme painottaneet tarvetta saada Tesoman seisake käyttöön jo syksyllä. Koskela korostaa, että edunvalvonnassa on nostettu esille toivomus, että liikenne- ja viestintäministeriö jatkaisi lähijunaliikenteemme ostopalvelua myös tämän vuoden joulukuun jälkeen. – Olemme esittäneet, että sopimusta tulisi jatkaa vuoden 2023 loppuun. Koskela tietää kertoa, että ministeriö ja VR käyvät parhaillaan neuvotteluja henkilöjunaliikenteen palveluiden jatkohankinnasta. – Viime viikolla LVM:stä saamamme tiedon mukaan seuraava hankintakokonaisuus tulisi sisältämään vähintään nykyisen junavuorojen tarjonnan. Jos näin menee, niin se olisi hyvä uutinen lähijunaliikenteen jatkolle. Nykyisessä tilanteessa emme voi kuitenkaan tietää, mitä kaikkea punakynällä tehdään. Vähintään nykyiset vuorot ehdolla VR:n lähiliikennejohtaja Teemu Sipilä toteaa, ettei lähijunien reittikohtaisia matkustajamääriä kerrota julkisuuteen. Kuitenkin M-junaksi nimetty lähijuna on Sipilän mukaan löydetty hyvin ja oikeus matkustaa Nyssen kausilipulla on lisännyt junan suosiota entisestään. M-juna on osa liikenne- ja viestintäministeriön VR:ltä vuosittain noin 30 miljoonalla eurolla ostamaa liikennettä. Nykyinen ostosopimus on voimassa joulukuun 2020 loppuun ja jatko-optio kesäkuulle 2022. – Neuvottelemme parhaillaan sopimuksen jatkon sisällöstä liikenne- ja viestintäministeriön kanssa. Päätöksiä hankinnoista tehdään myöhemmin tämän vuoden aikana. Myös seuraava hankintakokonaisuus tulee sisältämään vähintään nykyisen junavuorojen tarjonnan. – Mahdolliset muut muutokset vuoroihin ja pysähtymisiin riippuvat sitten neuvotteluiden lopputuloksesta ja uuden ostosopimuksen sisällöstä. "Olemme esittäneet, että sopimusta tulisi jatkaa vuoden 2023 loppuun."