Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Live Kaupallinen yhteistyö

”Suhtaudun uudistuksiin samalla tavalla kuin elämään yleensä, keskittymällä vahvistamaan ja kehittämään hyviä asioita”, sanoo Koskenmäki-Tervasuon koulun uusi rehtori

Viikko vierähtää kuin siivillä silloin, kun edessä on uusi talo tai kaksikin, uudet tavat ja uudet ihmiset. Tai no, aikuisten kasvoista suurin osa on tullut tutuksi vuosien aikana erilaisissa koulutustapahtumissa, ja lasten kasvoistakin muutamat ovat jo jääneet mieleen. – Lasten nimien opettelemisessa saattaa sen sijaan vierähtää tovi jos toinenkin, ja varmaan lukuvuosikin ehtii vaihtua, naurahtaa Koskenmäen ja Tervasuon koulujen uusi rehtori Terhi Niinimaa . Paikkakuntana Nokia ei ole Tampereella asuvalle Niinimaalle kovinkaan tuttu, mutta ei hän suinkaan hakenut Nokialle töihin ensimmäistä kertaa. Ehei, vaan toista. Kun hänen miehensä opiskelut toivat pariskunnan aikanaan Tampereelle, Niinimaa laittoi hakupaperit sekä Vatialan kouluun Kangasalle että Alhoniityn kouluun Nokialle. Vatiala voitti, sillä siellä päätös tehtiin Nokiaa nopeammin. Siitä on nyt yksitoista ja puoli vuotta. Viimeiset vuodet Niinimaa on työskennellyt apulaisrehtorina ja toiminut siinä sivussa joustavan esi- ja alkuopetuksen koordinaattorina. Hän on laatinut valtakunnallistakin tunnustusta saaneen, vuonna 2016 käyttöön otetun opetussuunnitelman ”käyttöoppaan” Mä opsilla ylimmällä – Kangasalan kunnan opetussuunnitelmaopas huoltajille . Kyseistä opasta on hyödynnetty monessa kunnassa opetussuunnitelman toteuttamisessa, ja sen englanninkielinen käännös on löytänyt tiensä useampaan maahan Etelä-Afrikkaa myöten. – Suhtaudun uudistuksiin samalla tavalla kuin elämään yleensä, keskittymällä vahvistamaan ja kehittämään hyviä asioita. ”Enemmän yhteistä suunnitteluaikaa” Niinimaan mukaan tietynlainen sisäinen luovuus antaa rohkeutta heittäytyä, sillä luovuuden avulla pystyy löytämään aina uusia keinoja ja ratkaisuja umpikujiltakin tuntuvissa tilanteissa. Mutta sen hän myöntää, että koulumaailmassa näkyvät muutokset, niin opetussuunnitelmat kuin joustavat ja monialaiset opetusmenetelmät mukaan luettuna, vaatisivat paljon enemmän suunnitteluaikaa, kuin mitä niille nyt pystytään antamaan. Se on tavallaan yksi syy, miksi Niinimaa halusi hakea rehtorin virkaa Nokialta. Hän kertoo sanoneensa ääneen Vatialassa aloittaessaan, että hänen tulevaisuuden tähtäimensä on rehtorin työssä. Rehtori pystyy nimittäin tukemaan ja auttamaan opettajia työssään niin, että myönteinen vaikutus heijastuu koko työympäristöön ja tietenkin myös lapsiin. – Haluan olla pedagoginen johtaja, joka on läsnä ja kuuntelee sydämellään niin opettajia kuin oppilaitakin. Nykyinen opetussuunnitelma ja koulukulttuuri ovat mielestäni menossa oikeaan suuntaan, kohti yksilöä kunnioittavampaa ja tunne- ja vuorovaikutusta arvostavaa tapaa opettaa. Tunne- ja vuorovaikutustaidot ovat asia, josta Niinimaa voisi keskustella tuntikausia. Hän sanoo olevansa huolissaan siitä, että nykypäivänä ihmiset ovat usein omissa mielipiteissään kovin mustavalkoisia, eivätkä halua edes yrittää nähdä asioita jonkun toisen näkökulmasta. Se on henkisesti raskasta, Niinimaa sanoo, uskoa olevansa ainoa maailmassa, joka tuntee näin ja kokee asiat juuri näin. Kun lapsi oppii ymmärtämään, että hänen kokemansa tunteet ovat normaaleita ja niitä on muillakin. – Näitä oppeja hyödyntämällä voidaan esimerkiksi kiusaamistapauksiin päästä paremmin käsiksi ja ehkä estää ne kokonaan, uskoo Niinimaa, joka on toiminut vuosia sekä ohjaajana että kouluttajana Aseman Lapset ry:n Friends-ohjelmassa, yhdessä maailman tunnetuimmista, mielenterveyden häiriöitä ennaltaehkäisevistä ohjelmista. Iloisia, juttelevaisia lapsia Työyhteisössä Niinimaan ajatusmaailma kulkee samoja ratoja, joten hän ei missään nimessä aio lähteä ”väärään suuntaan” alkamalla puskea väkisin läpi hurjia visioita tulevaisuudesta. Päinvastoin, hän aikoo käyttää ensimmäiset työviikkonsa erilaisten hallinnollisten töiden ohella siihen, että kiertää rauhassa läpi kaikki luokat, tutustuu ihmisiin ja tutustuttaa heidät itseensä, ja ennen kaikkea kuuntelee, mitä oppilailla ja henkilöstöllä on sanottavaa. Sen hän on käytävillä, pihamaalla ja opettajainhuoneessa jo ehtinyt ymmärtää, että niin henkilökunnalla kuin koululaisillakin tuntuu olevan erityisen myönteiset näkemykset kouluistaan. – Sekä Koskenmäki että Tervasuo, mihin en ole vielä edes kunnolla ehtinyt, näyttävät olevan täynnä iloisia lapsia, jotka juttelevat, kyselevät ja kertovat reippaasti kaikenlaista. Hyvän hengen aistii myös kaikkialla, joten täällä on ilmiselvästi tehty paljon asioita oikein. Aloitti Koskenmäki-Tervasuon koulun rehtorina 2. tammikuuta. Syntynyt Raahessa, asuu Tampereella miehensä ja kahden lapsensa kanssa. Valmistunut opettajaksi (KM) Itä-Suomen yliopistosta Savonlinnasta. Työskennellyt opettajana muun muassa Muoniossa ja Vantaalla, ja viime vuodet sekä opettajana että apulaisrehtorina Kangasalla Vatialan koulussa. Harrastaa laulamista ja säveltämistä. Laulaa Tampereen Oopperan kuorossa, joka on mukana muun muassa Tampere-talossa 14.2. ensi-iltansa saavassa, Marco Bjurströmin ohjaamassa Carmenissa. Niinimaan säveltämä, Vatialan koulun 3C:n sanoittama, luokan ja Lauri Varpeniuksen esittämä kappale ”Luonto on kaunis” äänestettiin viime kesänä yleisön suosikiksi Lasten Laulukaupunki ry:n Lastenlaulufestivaalien uusien lastenlaulujen sävellyskilpailussa.