Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Koronavirus Näköislehti Live Kaupallinen yhteistyö

Kansanedustaja Arto Satonen ihmettelee suositun aamujunavuoron lakkauttamista – näin VR vastaa

Kansanedustaja Arto Satonen (Kok) kertoo lähettämässään tiedotteessa, että on jättänyt hallitukselle vastattavaksi kirjallisen kysymyksen VR:n päätöksestä lakkauttaa Pori-Tampere aamujunavuoro, joka palvelee myös Harjavallan, Kokemäen, Vammalan, Karkun ja Nokian matkustajia. Vuoro on lähtenyt Porista 6.15 ja saapumisaika Tampereelle on 7.50. Satosen mukaan kyseistä vuoroa käyttävät erityisesti kahdeksaksi Tampereelle töihin menevät työntekijät sekä kouluihin menevät opiskelijat. Vuorolta on myös jatkoyhteys Helsinkiin matkustaville. " Vuoro on erittäin tärkeä nimenomaan päivittäin työ- ja koulumatkaa tekeville", Satonen toteaa. VRn päätöksessä kansanedustaja Satosta ihmetyttää erityisesti se, että Pori-Tampere on kehittyvä raideyhteys. Matkustajien määrä Pori-Tampere raideyhteydellä on kasvanut koko ajan ennen korona-aikaa. Esimerkiksi vuonna 2018 raideyhteydellä oli 320 000 matkustajaa ja määrä nousi vuoden aikana 45 000 matkustajalla. Satonen huomauttaa, että Tampere-Pori rataan myös investoidaan koko ajan. Vuonna 2012–2015 Tampere-Pori radalle tehtiin erittäin mittava peruskorjaus, jonka arvo oli 95 miljoonaa euroa. Tälle vaalikaudelle Tampere-Pori radalle on päätetty investoida 40 miljoonaa euroa. Myös junavuoroja on lisätty ennen korona-aikaa. Tampere-Pori radan henkilöliikenne on siis kasvanut suotuisasti jo vuosia, Satonen toteaa ja varoittaa, että jo pelkästään vuoron väliaikainen lopettaminen pakottaa junan käyttäjät siirtymään muihin vaihtoehtoihin. Näin VR vastaa VR:n matkustajaliikenteestä strategisen suunnittelun päällikkö Roman Lübitch toteaa, että VR supisti koronaviruksen vuoksi liikennettään kokonaisuudessaan 45–50 prosenttia ja kyseisen vuoron lakkaaminen liittyy tähän. – Matkustajamäärämme putosivat keväällä noin 90 prosenttia normaalista. Vuorojen vähennykset eivät ole koskeneet pelkästään Pori-Tampere -väliä, vaan olemme supistaneet ja poistaneet yksittäisiä vuoroja muiltakin suunnilta turvaten kuitenkin välttämättömän työ- ja asiointimatkustamisen sekä varmistaen myös yhteiskunnan kriittisten alojen toiminnan, Lübitch kertoo. Hänen mukaansa kyseessä on kuitenkin väliaikainen ratkaisu. – Jos tilanne paranee ja matkamäärät kehittyvät suotuisasti, olisimme todennäköisesti palauttamassa vuoroa joulukuussa, tai jos tilanne näyttää erittäin hyvältä, jo aiemminkin. Koska emme tiedä, miltä syksy näyttää, mitään on vaikea luvata tarkasti, seuraamme tilannetta. Kevät ja kesä ovat olleet poikkeuksellista aikaa joukkoliikenteessä, myös junaliikenteessä. Kesällä olemme liikennöineet jo lähes normaalilla vuoromäärällä ja ajaneet 85 prosenttia vuorojen määrästä.