Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Koronavirus Näköislehti Live Kaupallinen yhteistyö

Mikko Mäkisen ”Treasured Memories -kappale rikkoi viime vuonna Spotifyssa 1,5 miljoonan kuuntelun rajan – Nokialaismuusikon elektronisten tanssihittien tarina on vasta alussa

Musiikin tekemisen maailma on muuttunut perin ihmeelliseksi. Kun ennen muinoin ullakkohuoneen seinässä olevasta pienestä reiästä liikennöi sisään ja ulos pelkästään nelijalkaisia lavantaudinkantajia, nykyisin samasta aukosta kulkeva kaapeli kuljettaa musiikilliset aivoitukset ihmisten tajuntaan, jotka sittemmin kantavat ihka oikeille esiintymislavoille. Mikko Mäkiselle , 20, on käynyt juuri näin. Alakouluikäisenä hän aloitti soittoharrastuksensa rummuilla ja kitaralla Musiikkikoulu Onnissa, soitteli yläkouluikäisenä rokkibändeissä, mutta kun hän lukioon mentyään valaistui elektronisen tanssimusiikin voimasta, hän alkoi säveltää omaa EDM-materiaalia. Vierähti puolisentoista vuotta, ennen kuin Triple M -taiteilijanimeä käyttävä Mäkinen sai ensimmäisen julkaisunsa verkkoon. Sosiaalisen median kautta tullut palaute oli rohkaisevaa, ellei jopa ylistävää, mutta kun Spotifyssa vauhditettiin menestystä lisäämällä Triple M kahdelle isolle dance-listalle, se toi kerralla satoja tuhansia kuunteluja. Viime vuoden aikana "Treasured Memories" -kappale rikkoi 1,5 miljoonan kuuntelun rajan. – Kaikki lähti yhdestä biisistä. Sitä ennen minulla ei ollut yhtään kontaktia mihinkään suuntaan. Nyt useammatkin levy-yhtiöt pyytävät, että kun teet uusia julkaisuja, lähetä niitä tännekin. Mäkisen kaappasi lopulta hollantilainen Spinnin´ Records, joka on erikoistunut dance-musiikkiin ja on EDM-genren vaikutusvaltaisimpia yhtiöitä. Toisaalta kun julkaisusopimuksia tehdään vain biisi kerrallaan, levy-yhtiöidenkin on pysyttävä hereillä, sillä ne eivät omista artistejaan menneiden aikojen tapaan. Myös artisteja riittää, sillä omaa materiaaliaan voi julkaista kuka tahansa, jolla on mielessä joku melodianpätkä, ja taito tunkea se tietokoneen ja parin äänityskilkkeen kera kolme- tai neliminuuttiseksi pätkäksi. Päivän sana ei kuitenkaan ole biisien levyttäminen, vaan levittäminen, ja siinä levy-yhtiön kontakteilla saattaa olla hyvinkin suuri merkitys. Kontaktit taas edesauttavat keikkojen järjestämistä, ja keikat ovat se väylä, jotka todennäköisimmin kartuttavat artistin kukkaroa. – Itse aloitin dj-hommat sen vuoksi, että dj-pöytä on hyvä väline oman materiaalin esittämiseen, Mäkinen sanoo ja mainitsee edesmenneen Aviciin yhtenä suurimpana innoittajanaan. – Tällä hetkellä raha tulee keikoista, jonka lisäksi olen tehnyt taustoja rap-artisteille sekä EDM-biisejä, joista olen myynyt artisteille oikeudet. Yksi Mäkisen viime vuoden parhaista keikoista oli loppuvuodesta Oulussa, jossa hän lämmitteli Jay Hardwayta. Kyseinen hollantilaisartisti on niin ikään Spinnin´ Recordsin listoilla ja yksi genren menestyneimmistä. Sekin keikka poiki rutkasti lisää kontakteja ja nosti Triple M -nimeä taas pari pykälää enemmän suuren yleisön tietoisuuteen, vaikka Mäkinen tiedostaa erinomaisen hyvin, että matkaa huipulle on vielä kosolti. – Esimerkiksi Spinnin´ Recordsilla on satoja artisteja, ja heistä tunnetuimmilla pelkästään viime vuoden aikana 150 miljoonaa kuuntelukertaa. Siten muutama miljoona kuuntelukertaa ei ole vielä paljon mitään, vaikka se Suomessa tuntuukin isolta luvulta. Viime vuoden aikana Mäkinen julkaisi kymmenkunta uutta kappaletta. Tänä vuonna hän tavoittelee vähintään samanlaista vauhtia, vaikka rakennustekniikan opinnot Tampereen ammattikorkeassa vaativat myös osansa. – Onhan se toki hyvä, että on jotain muutakin elämässä, mutta kyllä musiikki silti menee kaiken muun edelle. "Muutama miljoona kuuntelukertaa ei ole vielä paljon mitään, vaikka se Suomessa tuntuukin isolta luvulta"