Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Live Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Nokia-vaatteita syntyy nyt kovaa vauhtia boksereista lastenvaatteisiin – Esimerkiksi Nokian identtisten kolmosten vaatekaapissa on Nokia-kuosia

Muusikko Pasi Heino näki Nokian joulutorilla juuri myyntiin tullutta Nokia-kangasta ja silloin hänelle nousi idea. Nokia-kuosista tehty esiintymisasu voisi näyttää todella hyvältä. Joulumyyjäisissä samaan aikaan paikalle sattunut yrittäjänä toimiva Jääkarhumaan ompelija Marianne Karhumaa lupasi lähteä toteuttamaan Heinon tilausta. Pala Nokia-kangasta lähti heti kaksikon mukaan. Heino kävi vielä uudestaan puhumassa Karhumaan kanssa esiintymisasusta kirpputori Siisonin Tapaa oikea ompelija -päivässä ja pian Karhumaa aloitti asun tekemisen. Tuloksena syntyi Nokia-kankaasta valmistettu esiintymistakki. – On sellaisia esiintymistilanteita, että ei viitsi esiintyä t-paidassa, mutta pikkutakki on sitten taas vähän liikaa. Tuollainen takki on sitten ihan hauska ja Nokia-kuosi siihen vielä niin se sitten kolahti yksiin. Mustat hihansuut, tasku ja mustat pystykaulukset olivat kyllä ihan kymppi, Heino kertoo. Esiintymistakin ensi esiintyminen oli Pasi Heinon isän 80-vuotissyntymäpäivillä. Kangas herätti heti paljon huomioita. – Juhlissa oli tietysti myös vanhoja nokialaisia sekä jo pois muuttaneita ja siellä ihailtiin, että mitä kaikkea kankaasta oikein löytyy. Kyllä se herätti huomioita. Jatkossa Heino suunnittelee käyttävänsä takkia muun muassa Nokian markkinoilla ja Tapsan tahdeilla. Katso miten sujuu esiintyminen Nokia-takki päällä: Nokia-kuosi on kaupungille viime vuonna suunniteltu oma kuosi, jossa näkyy viittauksia Nokian luontoon ja nokialaisiin ilmiöihin sekä tärkeitä nokialaisia maamerkkejä kuten Kerhola, Nokian kirkko, Tehdassaari, kylpylähotelli Eden ja kaupungintalo. Kuosin on suunnitellut Nokialainen kuvittaja ja graafinen suunnittelija Outi Virtanen . Nokia-kuosia käytetään esimerkiksi Nokia-suklaan käärepaperissa ja Nokia-kangasta on käytetty mitä kekseliäämpiin käsitöihin. Kuosia käytetään myös kaupungin omissa lahjatuotteissa. Heinon esiintymisasun ommellut Karhumaa työskenteli ensin käsityönopettajana, mutta lähti sen jälkeen toteuttamaan yrittäjyyshaavettaan. Nyt ompelijana työskentelevä Karhumaa on tehnyt Nokia-kuosista vaikka mitä. Kankaasta on syntynyt muun muassa pussukoita ja paitoja. Myös nokialaisille identtisille kolmosille oli haettu Siisonista Nokia-kuosista tehtyjä lastenvaatteita. – Minulla oli joulutorilla varauslista boksereista, koska kaikki halusivat miehilleen Nokia-bokserit lahjaksi, kertoo Karhumaa ”Vähän niin kuin vedetään Tappara-takki päälle” Heinon ja Karhumaan mielestä Nokia-kangas ja sen suuri suosio vahvistaa Nokian brändiä ja identiteettiä. He eivät ole kuulleet juuri kenenkään valittaneet kuosin olemassaolosta. – Olen asunut täällä noin 55 vuotta niin se on kiva, että tällainen Nokia-identiteetti lähtee meidän nokialaisten keskuudessa nostamaan päätään, pohtii Heino. Kuosi toimii hyvin Nokian brändäyksen apuna ja sitä tullaan näkemään kesällä esimerkiksi Hinttalan työntekijöiden essuissa. Heinon mielestä kuosi on hyvä tapa näyttää omaa nokialaisuuttaan sanattomasti. Vaikka kaikki kaupunkilaiset eivät halaisikaan kuuluttaa nokialaisuuttaan ääneen, voi kuosin kautta tuoda sitä kuitenkin esille äänettömästi. – Vähän niin kuin vedetään Tappara-takki päälle, jos ollaan Tappara-faneja, niin puetaan sitten Nokia-vaatteet päälle kun ollaan nokia-faneja. Kuosi on ollut nokialaisten keskuudessa hyvin suosittu ja Karhumaan mukaan sitä myytiin joulutorilla jopa satoja metrejä. Nokia-kuosikäsityölle riitti ostajia jonoksi asti. Kankaan suosio on yllättänyt monet ja syitä sen suosiolle on monta. – Täällä ei oikein ole ollut tuotetta kuluttajille. Se on ehkä vähän uusi asia, että täällä on herännyt sellainen ”me olemme Nokia” ja ”meidän identiteetti” -asenne, pohtii Karhumaa. – Kuosissa on kaikille jotain. Jokainen voi löytää sieltä jotain omaa ja itselle tärkeitä elementtejä, Karhumaa jatkaa. Pasi Heino kertoo olevansa ylpeä nokialaisista juuristaan ja että olevansa iloinen, että nokialaisuus ja nokialainen brändi on nyt huomattu ja siitä ollaan innostuttu. – Miksei me otettaisi tästä iloa irti ja myöskin näyttäisi se itsellemme ja toisillemme.