Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Koronavirus Näköislehti Live Nostalgia Kaupallinen yhteistyö

Triathlonteam226 järjestää kokeiluillan lapsille –Kysyimme, mitä triathlonin harrastaminen vaatii

Triathlonista tulee helposti mieleen, että sen on teräksisten urheilijoiden laji, joissa pusketaan niin fyysisillä kuin henkisillä äärirajoilla. Nokialainen Triathlonteam226 ry järjestää perjantaina tutustumisillan lajista kiinnostuneille lapsille. Kysyimme seurassa lasten harjoituksia vetävältä Milla Jokiselta , mitä lajin harrastaminen oikeasti vaatii niin ihmiseltä kuin hänen kukkaroltaan. Minkä ikäisenä triathlonia voi alkaa harrastaa? Triathlonin harrastamiselle ei ole alaikärajaa. Kaikki lapsuusajan liikkuminen tukee triathlonin harjoittelua. Itse asiassa, mahdollisimman monipuolinen liikkuminen lapsuudessa tukee motorista kehitystä ja ehkäisee rasitusvammoja. Ennen murrosikää ei ole tarvetta valita yhtä tiettyä lajia itselleen, mutta säännöllinen liikunnallinen elämäntapa tukee myöhempää, tavoitteellista harjoittelua. Hyvän uimataidon opettelua ei kuitenkaan voi liikaa korostaa. Luonteva suhtautuminen ja liikkuminen vedessä helpottaa oikean uintitekniikan oppimista, jos sattuu ajautumaan triathlonin pariin. Triathlonteam 226 lasten ryhmän ikähaarukka on 9-12 vuotta. Uimataidon tulisi olla 25 metriä, jotta harjoittelu uimaradalla onnistuu jouhevasti. Näiden kriteerien lisäksi ei ole muita vaatimuksia. Mitä vaaditaan henkisellä puolella? Tarkoituksenamme on tarjota lapsille ensisijaisesti mukava liikuntaharrastus, joka kehittää sekä lapsen motorisia että sosiaalisia taitoja. Toimintaan voi tulla mukaan avoimin mielin, rennolla asenteella. Triathlonissa on mahdollisuus kokeilla myös omia rajojaan. Lapset voivat osallistua halutessaan kilpailuihin, mutta toimintamme ei edellytä erityistä kilpailuhenkisyyttä. Minkä verran täytyy olla valmis sijoittamaan varusteisiin? Triathlonin harrastaminen ei edellytä kalliiden välineiden ostamista. Lenkkarit, tavallinen polkupyörä, pyöräilykypärä, uikkarit ja liikuntaan sopivat vaatteet riittävät. Jos haluaa tehdä uinnista mukavampaa, kannattaa hommata uimalasit. Märkäpuku, pyöräkengät ja maantiepyörä ovat täysin harkinnanvaraisia hankintoja eikä niitä edellytetä, jotta lajia voi harrastaa. Kuinka pitkiä ovat lasten ja aikuisten triathlonmatkat? Triathlonmatkoja on minimatkoista aina ultramatkoihin. Lasten sarjoissa uintimatka on tyypillisesti 50 metristä muutamaan sataan metriin, pyöräily 2-5 kilometriä ja juoksu 0,5-2 kilometriä. Näissä on toki paljon vaihtelua kilpailijoiden iästä, järjestäjästä, reitistä ja kilpailun luonteesta riippuen. Aikuisten virallisista matkoista pikamatka on lyhin. Siinä uinti on 750 metriä, pyöräily 20 kilometriä ja juoksu 5 kilometriä. Täysmatkassa puolestaan uinti on 3,8 kilometriä, pyöräily 180 kilometriä ja juoksu 42,2 kilometriä. Usein uinti koetaan haastavimmakasi osuudeksi ja paljon järjestetäänkin kilpailuja, joissa uintimatka on muihin matkoihin suhteutettuna huomattavan lyhyt. Kuinka paljon pitää harjoitella, jotta tavoitteet on mahdollista saavuttaa? Triathlonissa jokainen kilpailija/harrastaja asettaa itselleen tavoitteet, joita kohti suuntaa toimintaansa. Lähtötaso on tietysti yksilöllinen ja se vaikuttaa siihen, kuinka paljon on tehtävä töitä tavoitteiden saavuttamisen eteen. Usein myös ”nälkä kasvaa syödessä” eli kun huomaa kehittyvänsä, myös tavoitteet nousevat. Triathlon on laji, jossa voi aina kehittää itseään. Se on varmasti yksi syy, miksi laji on niin suosittu. Lasten triathlonkoulun esittelyilta on perjantaina 28.8. kello 18-20 Nokian keskusurheilukentällä. Tapahtumassa on mahdollisuus kokeilla triathlonia: koko illan on tarjolla erilaisia harjoitteita. Mukaan voi halutessaan ottaa omat juoksu- ja pyöräilyvarusteet (lenkkarit, polkupyörä ja kypärä) sekä juomapullon. Myös vanhemmat voivat kokeilla lajia. Paikalle voi tulla kysymään valmentajilta lajista ja varusteista. Illan järjestää Triathlonteam 226 ry.