Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Blogit Näköislehti Kaupallinen yhteistyö

Matti Mönkäreen Tornator uhataan upottaa tai paloitella – Muistatko, kun hän nosti uponneen proomun ja rakensi siitä työtunteja säästämättä komean aluksen?

Nokian Viholan rantavesistä alkoi 30 vuotta sitten uskomaton tarina. Kaikki Suomen suuret mediat raportoivat silloin Mönkäreen hankkeesta. Vuosia aiemmin Pyhäjärveen oli uponnut vanha proomu, jonka hylky oli paikallisille tuttu näky. Vuonna 2019 Rauman satamassa on ankkurissa betonirakenteinen kolmimastoinen kuunari, jota on ehdotettu jopa "sukelluspuistoksi" eli siis mereen upotettavaksi. Mitä tässä välissä oikein tapahtui? Proomusta kuunari Nokialainen kuvataiteilija Matti Mönkäre nosti rannassa lilluneen hylyn ylös veljensä kanssa. Proomu oli tarkoitus muuttaa kolmimastoiseksi kuunariksi. Alus toimisi suomalaisten taiteilijoiden asuinpaikkana ja kelluvana ateljeena, jolla tehdään kotimaista kulttuuria ja taidetta tutuksi Välimeren alueella. Vuosikausien ajan kuvanveistäjänä toiminut Mönkäre oli tottunut käsittelemään erilaisia metalleja, joten tekijöiltä eivät kyvyt tai usko projektiin loppuneet. Lähemmäs Välimerta Vuonna 1995 oli aika siirtyä tutuista Nokian maisemista lähemmäs Välimerta. Tornatoriksi kutsuttu alus löysi uuden kotisataman Raumalta. Kuunarin runko muotoutui betonista, jolla tehtiin alukselle luja, ruosteenkestävä ja yli 200 tonnia painava rakenne. Suuri alus herätti valmistuttuaan huomiota. Työt edistyivät alkuun talkoovoimilla ja Välimeri häämötti koko ajan lähempänä. Vuosien varrella aluksen omistaneen Tornator ry:n jäsenmäärä kuitenkin laski ja lopulta Mönkäre teki projektia yksin. Yli 30-metrisessä aluksessa on käsittämätön työmäärä yhdelle ihmiselle. Työtunteja on käytetty kymmeniä tuhansia. Rahan määrää ei voi edes arvioida. Häätö uhkaa Heinäkuussa 2019 alus makaa uljaana kokka kohti avomerta Rauman Petäjäksen satamassa. Kuvanveistäjä ja laivanrakentaja Matti Mönkäre siirtyi ajasta ikuisuuteen vuonna 2018. Kuunaria odottaa häätö, sillä satamaa ollaan laajentamassa ja aluksella on rästissä laiturimaksuja. Ulkokuoreltaan hieman haalistunut, mutta ryhdikäs Tornator herättää edelleen paljon huomiota veneilijöissä, ohikulkijoissa ja veneiden rakentajissa. Jos alusta ei pian siirretä, se päätyy kaupungin huoleksi. – Alus ei ole kenenkään henkilökohtaista omaisuutta, vaan se on Tornator ry:n nimissä. Tornator ry:ssä ei ole osakkaita. Yhdistyksen ainoa jäsen oli edesmennyt isäni, kertoo Vili Mönkäre . – Tarina tuskin jatkuu sillä tavalla kuin isällä oli haaveena, mutta toivon tietenkin, että jatkoa olisi tulossa. Telakan kautta uuteen kotiin Matti Mönkäreen vanha tuttava, raumalainen Matti Honkaheimo päätti hankkia Tornatorille uuden kodin. – Aluksesta ehdotettiin "sukelluspuistoakin". Päätin, että ei kunnolla tehtyä alusta sentään upottamaan aleta. Ei yli kahdenkymmenen vuoden työtä niin vain voi mitätöidä. – Suurin ongelma on, että alusta ei ole katsastettu ja vakuutettu. Tästä syystä monet satamat eivät ota sitä vastaan. Tornator on myynnissä ja kiinnostuneita kyselijöitä on riittänyt, mutta usein ostoaikeet ovat tyssänneet myös kuljetushaasteisiin. Jättimäistä alusta ei helposti vedetä perässä tai vinssata venetrailerille. – Laiva pitäisi hinata ensin telakalle, poistaa vettä saaneet moottorit ja kunnostaa ne. Kun alus katsastetaan ja vakuutetaan, sille saadaan myös uusi satamapaikka. – Karkea hinta-arvioni hinaukselle ja katsastuskuntoon saattamiselle on noin 20 000 euroa. Uusi alku häämöttää Kolmimastoisen kuunarin saattaminen omillaan merellä kulkevaksi vaatii vielä paljon työtä, jos se löytää uuden omistajan. Ulospäin alus näyttää valmiilta, mutta sisältä puuttuu vielä ainakin sähköt, ohjauslaitteet ja suurin osa sisustasta. Honkaheimoa lainaten, Tornator on vähän kuin aavelaiva. Tulevaisuus on epävarma, mutta ei lohduton. Helsinkiläinen ostaja on suunnitellut aluksesta asuntoproomua. – Luulen, että tarina saa vielä arvoisensa onnellisen lopun. Matti teki kaiken suurella sydämellä ja kunnolla, Honkaheimo sanoo kaimaansa muistellen.