Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Koronavirus Näköislehti Live Nostalgia Kaupallinen yhteistyö

Elävästä työstä ansaittu palkinto - ”Kaikki lähtee käsikirjoituksesta, mutta se on myös kaikkein vaikeinta”

Nokian Työväenteatterin toiminnanjohtaja Heli Pitkänen sai taannoin kirjeen, jonka sisältö pani miettimään. Toki kirjeen sisältö oli varsin iloinen yllätys, sillä se oli tunnustus Pitkäsen elämäntyöstä nokialaisen teatterin parissa, mutta vaikka häntä kehutaan perusteluissa permannolta aina ylimpään aitioon saakka, hän ajattelee omasta roolistaan teatterin moniosaajana hyvin vaatimattomasti. – Tuntuuhan se tosi hienolta, että on huomattu ja tehtyä työtä on arvostettu, mutta toisaalta kulttuurialan työ on näkyvää. Sitä vastoin tässä maailmassa on paljon ihmisiä, joiden työ ei sitä ole, mutta jotka kyllä ansaitsisivat palkinnon uurastuksestaan. – Toisaalta palkinto on merkittävä huomionosoitus koko teatterille, koska enhän minä yksin tätä työtä tee, Pitkänen kiittelee koko nokialaisen näyttämötaiteen hyväksi puurtavaa tiimiä. Alfred Kordelinin Säätiön Nokian kaupunkirahaston myöntämän palkinnon perusteluissa mainitaan, että Heli Pitkänen otti ohjat Nokian Työväenteatterissa vuonna 1998. Sitä ennen hän oli jo näytellyt pitkän rupeaman. Ensimmäisen roolinsa Pitkänen teki jo 1986. Sen jälkeen niitä on kertynyt niin paljon, ettei hän muista lukua itsekään. – Aika monta niitä on ollut. Isoja ja pieniä rooleja. Ohjaustöiden määränkin hän katsoo koneelta ollakseen siitä täysin varma. – Niitä on nyt 9, ja tulossa on kymmenes ja yhdestoista. Ei vielä kirjailija, mutta... Aivan. Huonomuistisuuden teeskentely olikin juonikas tapa mainostaa tulevia näytelmiä, koska elämää on elettävänä vielä koronan jälkeenkin. Palataan niihin sitten ihan haastattelun lopuksi, koska tässä välissä on hyvä kertoa, että Pitkänen pitää erityisen paljon myös koreografioiden teosta. Niitä hän on tehnyt ainakin kaksikymmentä, ellei jopa 25. Sen lisäksi ovat näytelmäsovitukset, koska niiden avulla näytelmät saadaan istumaan teatterin puitteisiin ja yleisö puolestaan seisomaan, kun se antaa ansaittuja aplodeja merkiksi siitä, että on pitänyt näkemästään. Viime aikoina Pitkänen on alkanut tehdä myös käsikirjoituksia ihan alusta saakka. – Tosin aina valmiin kirjan pohjalta, sillä kirjailijaa minusta ei ole vielä tullut, hän naurahtaa. – Käsikirjoittaminen on alkanut viehättää, kun on tehnyt teatterissa kaikenlaista ja sitten haluaa tehdä jotain uutta ja hakea vähän erilaista näkökulmaakin. Sitä paitsi on olemassa paljon hyviä kirjoja, joista ei ole tehty näytelmiä lainkaan. Pitkänen sanoo, että käsikirjoittaminen kiinnostaa häntä koko ajan enemmän ja enemmän. – Varmaankin siksi, että kaikki lähtee käsikirjoituksesta, mutta se on myös kaikkein vaikeinta, eikä minulla ole sen suhteen itsestäni suuria kuvitelmia. – Mutta jos joku pitää valita, niin Itseäni teatterissa eniten kiehtoo kuitenkin ohjaaminen, koska siinä saa suunnitella kokonaisuuden. Jollaisen Pitkänen on suunnitellut paitsi lokakuussa nähtävään Mika Waltarin kynästä kirvonneeseen näytelmään "Huhtikuu tulee", myös Repe Helismaan "Me tulemme taas" -elokuvakäsikirjoituksen pohjalta sovitettuun ilotteluun, joka tarjoilee taattua tavaraa Kennonokassa kesällä 2021. – Ensi kesäksi oli jo 4500 varausta, mutta tämä kesä jää nyt väliin. Paitsi, että rakennamme lavastuksen heti kun se on mahdollista ja voi olla, että meillä on kerrankin loistava tilaisuus harjoitella lämpimissä olosuhteissa ja valmiissa lavasteissa. – Jos näin on, sitten järjestämme Kennonokassa avoimen harjoituksen, johon kutsumme nokialaisia ja myös muita teatterin ystäviä. "Kaikki lähtee käsikirjoituksesta, mutta se on myös kaikkein vaikeinta, eikä minulla ole sen suhteen itsestäni suuria kuvitelmia."