Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Koronavirus Näköislehti Live Nostalgia Kaupallinen yhteistyö

Nokia voisi olla kaasuautoilun edelläkävijä

Suomessa harvalla kaupungilla on sellaiset vähäpäästöisen autoilun avaimet käsissään kuin Nokialla. Nokia voisi olla kaasupolttoaineilla kulkevien autojen mallikaupunki ja kiinnostava esimerkki ekologisessa kiertotaloudessa myös nelipyörämielessä. Meillä on jo nyt kaasuautojen tankkausmahdollisuus ja lähtökohdat valjastaa esimerkiksi teollisuuden sivutuotteena syntyvää ekologista polttoainetta autoilijoiden ja kulutuksen käyttöön enemmältikin. Autoalan Tiedostuskeskus esitti viime viikolla kannanotossaan, että Suomen hallitus ryhtyisi vieläkin merkittävämpiin toimiin ekologisen autoilun tukemiseksi. Nokia voisi olla tässä suunnannäyttäjä. Miksi kaasuautojen, erityisesti biokaasuautojen, sitten soisi yleistyvän tai miksi tämä olisi Nokialle nappipaikka? Olemme tehdaskaupunki, joka voisi tulevaisuudessa osoittaa moderniin aikaan asettumisen valjastamalla entistä tehokkaammin energiakäyttöön teollisuudesta syntyneet sivutuotteet. Olemme myös autoilijan kaupunki, eli autoja on suhteessa väkilukuun paljon. Lisäksi ekologisuus on kaupungille brändiarvo, se kiinnostaa maailmanlaajuisesti ja voi tuoda mukanaan miellyttäviä sivuvaikutuksia, kuten asukkaita ja investointeja. Kaasupolttoaineiden hiilidioksidipäästöt ovat pienemmät kuin bensiinin tai dieselpolttonesteen. Edelleen jos biokaasu on tuotettu eloperäisen materiaalin hajoamisesta, kaasun polttoaineketjussa ilmastovaikutukset ovat edulliset. Metaanin valjastaminen liikennekäyttöön voi merkittävästi suojata ilmastoamme ja luontoamme. Biokaasuautoilun spekulaatiot ovat innostavia. Vielä tosin on matkaa siihen, että biokaasuautot yleistyisivät ammattikäyttöön saati meille tavan kuluttajille. Infra vaatii kehittämistä, autojen valikoima ei ole vielä kovin laaja eivätkä hinnat riittävän kilpailukykyiset. Mutta mukana kannattaa olla.