Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Näköislehti Live Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

40 kilometriä töihin ja saman verran takaisin - Jere Nurmea nojapyöräilyssä motivoi se, että on oikeasti menossa johonkin

Uutuuttaan kiiltävä QuattroVelo on järjestyksessään Jere Nurmen toinen nojapyörä. Uuden ihastuksensa hän kävi hakemassa suoraan valmistajalta Hollannista, odotettuaan sitä ensin kolmetoista kuukautta. Kun ajoasento oli ensin säädetty käyttäjälleen sopivaksi, Nurmi ryömi ruuheensa ja polkaisi ensitöikseen Travemündeen. Laivamatkan jälkeen hän jatkoi Helsingistä Nokian rajalle, Jumesniemeen. Se tarkoittaa yhteensä 730 kilometriä nojapyöräilyn nautintoa ja ajamisen autuutta. Nurmen aiempi laite oli kolmipyöräinen. Sen yksi ja ainoa vetävä pyörä oli pehmeämmillä hiekkateillä aivan avuton, puhumattakaan valtateiden pientareille jyrsityistä tärinäraidoista. Siitä huolimatta Nurmi ehti ajaa silläkin 26 000 kilometriä. Ajamista nykyisellä nelipyöräisellään Nurmi kehuu varauksetta. 22 vaihdetta ja ilmajouset takapyörissä mahdollistavat miellyttävän matkanteon, oli kyse sitten mateluvauhdista tai astetta ripeämmästä liikkumisesta. Kauniina perjantaiaamuna Nurmen nojapyörän mittari näyttää Nokian halki kulkevan ja noin 40 kilometrin mittaisen työmatkasiivun keskinopeudeksi 26 kilometriä tunnissa. Aikaa reissuun kului vajaat puolitoista tuntia. Huippunopeutta kotinurkilla, Jumesniemen isossa mäessä, järjestelmä kertoo olleen huimat 85 kilometriä tunnissa, eli melkoista haipakkaa heti kättelyssä. Vauhdista kannattaa nauttia silloin kun sitä tarjotaan, sillä kotiin päin mennessä, oli sitten tulossa töistä tai Hollannista, kyseinen yläviistoon viettävä maanmuodostus on vastaavasti se kaikkein kovin koitos, jossa polkijan pohkeet punnitaan. Katetut nojapyörät ovat melko harvinaisia. Suomessa vastaavanlaisia on vain puolensataa. QuattroVelon kori on hiilikuitua, joka ei huoju eikä vatkaa. Katettuna ajokausi pitenee Suomessakin huomattavasti. Koko komeus painaa vain 34 kiloa. Kori on kaiken lisäksi täysin umpinainen, joten pöly ja hiekka eivät rasita pyörän ketjuja, joita nojapyörässä riittää ahnaimmankin polkijan tarpeisiin. Renkaat ovat puolestaan hyväkulkuiset, 20-tuumaiset temppupyörän renkaat. Valoilla, vilkuilla, peileillä ja äänimerkinantolaitteella varustetulle aparaatille kertyi hintaa 8000 euroa. Sen jälkeen tähän mennessä ajetut kymmenet, sadat ja tuhannet kilometrit ovat olleet kuin panisi rahaa pankkiin. Pelkkää hyötyajoa, sikäli kun ja aina kun se muun perheen kuskaamiselta on mahdollista. Pidemmätkään matkat eivät ole este, sillä Nurmen mukaan nojapyörällä jaksaa polkea yllättävän pitkiä matkoja. Radalla Nurmi on ajanut yhden vuorokauden aikana peräti 500 kilometriä, mutta muuten joutavanpäiväiset huviajelut eivät yleensäkään kuulu hänen tapoihinsa, vaan matkalla pitää olla tarkoitus ja päämäärä. – Nojapyörän löysin aikoinaan siten, että olin kiinnostunut taloudellisista autoista. Tässä minua motivoi se, että on oikeasti menossa jonnekin, kuten esimerkiksi töihin ja pääsee sinne omin voimin, Nurmi perustelee. – Tämä on sellaista hyvän olon urheilua.