Ladataan
Uutiset Elämänmeno Urheilu Puheenvuoro Koronavirus Näköislehti Live Nostalgia Kaupallinen yhteistyö

Trialin SM-kisa toi taituriajajat Nokialle lauantaina – Katso tästä tallenne kisoista

Kaksipyöräisillä taituroimisesta kiinnostuneille lauantai on onnenpäivä, sillä trialin SM-osakilpailu tuo taitoajon kärkikaartin Nokian motocrossradalle ja Porintien kupeeseen näyttämään osaamistaan. Kilpailijoille päivästä on tulossa jännittävä, sillä Nokian osakilpailu on SM-sarjan toiseksi viimeinen ja sekä sarjan kirkkain kruunu että muutkin palkintosijat ovat vielä jakamatta. Tälle vuodelle eliittiluokan eli TR1-luokan pisteytystä on näet muutettu niin, että mestaruus ratkeaisi vasta viimeisessä osakilpailussa. – Teoriassa mestaruus on jaossa niin kauan, kuin ajajia on radalla. Mutta TR1-luokan ennakkosuosikki ja moninkertainen Suomen mestari Timo Myöhänen on sen verran ylivoimainen ajaja, että jollei hän telo itseään tai jotain muuta ihmeellistä tapahdu, hän tulee voittamaan mestaruuden, sanoo Tommi Kallio Hämeen Moottorikerhosta. Nuori nokialaislupaus näyttää taitonsa Vaikka trialissa, kuten monessa muussakin urheilulajissa, kuluneet kevät ja kesä ovat olleet koronavirustilanteen vuoksi poikkeuksellista aikaa, ei SM-sarjasta ole jouduttu karsimaan kuin yksi osakilpailu. Kallion mukaan kyseessä on sen verran pieni laji, että tapahtumia on ollut turvallista järjestää, eikä huhtikuun alusta heinäkuun puolelle venähtänyt kauden aloituskaan ole liiemmälti haitannut. Kuljettajien määrää se toki on karsinut, mutta vain hieman. Nokialle kilpailijoita on saapumassa 42, heidän joukossaan 9-vuotias nokialaislupaus Eino Marttila . – Sähkömopot ovat tuoneet hieman lisää harrastajia mukaan, mutta valitettavasti trialin harrastajamäärä on hiipumassa. Mukaan kaivattaisiin lisää junnuja, ja kyllähän heitä treenaamassa käykin, mutta läheskään kaikki eivät halua kilpailla, Kallio pahoittelee. Hän toivookin, että jos tai kun Nokian kilpailuissa pieniä katsojia puraisee mopokärpänen, varikon väkeä tultaisiin rohkeasti nykäisemään hihasta. Myös kilpailijat ovat Kallion mukaan sen verran sosiaalista sakkia, että jolleivat he satu olemaan juuri lähdössä radalle, he varmasti kertovat mielellään lajista. Hyvät apajat katsella kisoja Eliittiluokan lisäksi Nokialla kisataan luokissa TR2–TR7. Viime vuonna ensikertalaisena Nokian kisoissa ajaneen Eino Marttilan luokassa, TR7:ssa, ajetaan kuusi jaksoa ja neljä kierrosta noin kilometrin pituisella lenkillä. Kärkiluokissa TR1–TR5 ajetaan kymmenen jaksoa, joissa on mukaan viisi eri taitotasoa. Kukin kuljettaja ajaa kolme kierrosta seitsemän kilometrin lenkillä. – Nokian maasto on erittäin katsojaystävällinen. Porintien vieressä Öljytien päässä on parkkitilaa, samoin kuin siitä Porintien suuntaisesti lähtevän pikkutien varressa. Sieltä on hyvä seurata kisoja, ja sinne onkin hyvällä kelillä kerääntynyt jopa viitisensataa katsojaa. Toinen hyvä katselupaikka on testiradan lähellä, Kallio vinkkaa. Toinen hyvä syy mennä paikanpäälle kisoja seuraamaan on se, että nyt siihen alkaa olla Nokialla viimeiset mahdollisuudet. Kallio laskee, että viimeistään kolmen vuoden päästä Kolmenkulman yritysalueen laajeneminen haukkaa ison palan trial-kallioista, minkä jälkeen alue käy liian ahtaaksi kilpailemiseen. Toki, tämä on ollut harrastajilla tiedossa jo pitkään, ja he kartoittavatkin parhaillaan kuumeisesti uusia mahdollisia ajopaikkoja Tampereen seudulla. – Ajopaikoistamme Rusko ja Sulkavuori ovat jo jääneet rakentamisen jalkoihin. Sopivia alueita on vaikea löytää, vaikka kyseessä onkin kohtuullisen hiljainen ja hidas laji. Mutta nautitaan nyt näistä Nokian maisemista niin kauan kuin voidaan, eikä murehdita tulevaa etukäteen. Katso tallenne tästä: